Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Investigation into Urea Deposit Risk by varying parameters in the control system related to urea evaporation
Master-uppsats, KTH/KemiteknikSammanfattning : I och med nuvarande och kommande lagkrav för utsläpp från tunga lastbilar finns en efterfrågan på utvecklade strategier för utsläppsminskning. För att kontrollera utsläppen av kväveoxider (NOx) används katalytisk omvandling med AdBlue (vätskeblandning av urea och vatten). LÄS MER
2. Identifying risks of AdBlue spray on stainless steel surfaces
Master-uppsats, KTH/KemiteknikSammanfattning : Utsläppskontroll, reglerad av allt strängare lagstiftning, ställer höga krav på utvecklingen av noggranna efterbehandlingssystem för avgaser. När det gäller utsläpp från dieselmotorer utgör NOx-minskning en av de största utmaningarna. För tunga fordon tacklas denna utmaning ofta genom ett SCR-system. LÄS MER
3. CFD Simulation of Urea Evaporation in STAR-CCM+
Master-uppsats, Linköpings universitet/Mekanisk värmeteori och strömningsläraSammanfattning : Diesel engines produce large amounts of nitrogen oxides (NOX) while running. Nitrogen oxides are highly toxic and also contribute towards the formation of tropospheric ozone. LÄS MER
4. CFD-simulations of urea-waterspray in an after-treatment systemusing Star-CCM+
Master-uppsats, KTH/MekanikSammanfattning : The legislation has forced the vehicle industry to reduce tail-end emissions. The air pollutant nitrogen oxide (NOX) has been shown to have a negative impact on human health and the environment. One of the key technologies to reduce the levels of NOX emitted from a vehicle is by implementing an after-treatment system. LÄS MER
5. Optimization of the AdBlue e vaporation module for Scania V8 engines
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : The aftertreatment techniques introduced to follow the emission legislations require a constant improvement process to comply with the gradually more stringent demands. SCR is the system used nowadays to deal with NOx emissions in most heavy-duty vehicles. LÄS MER