Sökning: "ursprungsland"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade ordet ursprungsland.

  1. 1. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisning i känsliga ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Engström; Mejdina Seljimi; [2023]
    Nyckelord :historieundervisning; historielektioner; kontroversiell; känsliga områden; känsliga ämnen;

    Sammanfattning : Alla historielärare kommer någon gång att undervisa i känsliga ämnen. Varje elev har en egen uppfattning kring vad som är känsligt för dem, vilket alla lärare bör ta hänsyn till. Detta arbete kommer handla om vad forskning säger om känsligheten i historieundervisningen i Europa. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet : En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Julia Nordin; Emilia Tušetić; [2023]
    Nyckelord :Country-of-origin; brand loyalty; price sensitivity; attitudinal attachment; behavioral loyalty; food; food brands; Country-of-origin; varumärkeslojalitet; priskänslighet; attitydfäste; beteendelojalitet; livsmedel; livsmedelsvarumärken;

    Sammanfattning : Titel: Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet – En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  4. 4. Det är bara ett språk jag inte har En kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av Vuxenutbildningen i Svenska för invandrare ur ett deltagarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Malin Stoetzer; [2022-02-17]
    Nyckelord :SFI; deltagarperspektiv; integration; erkännande; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur upplevelsen av Vuxenutbildningen i Svenska för invandrare beskrivs av tidigare deltagare efter ett visst antal år i Sverige, utifrån en distans till upplevelsen. Materialet utgjordes av sex personer födda i mellanöstern med eftergymnasial utbildning från sitt ursprungsland, vilka har levt i Sverige mellan fyra till sex år efter avslutad SFI-utbildning. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar handel inkomstklyftor och fattigdom inom länder?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :August Gudmundsson; Tobias Hector; [2022]
    Nyckelord :Income gaps; income inequality; income dispersion; absolute poverty; trade openness; Inkomstklyftor; inkomstojämlikhet; inkomstfördelning; absolut fattigdom; handelsöppenhet;

    Sammanfattning : In our thesis we seek the answer to if trade openness has an effect on income gaps within countries. Since different trade flows can have different effects based on who the trading partners are, we disaggregate the trade flows based on these criteria. LÄS MER