Sökning: "ursprungslandsprincipen"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet ursprungslandsprincipen.
1. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER
2. Gränsöverskridande marknadsföring vid e-handel : - En uppsats om kolliderande principer vid val av jurisdiktion samt om geolokalisering som verktyg
Master-uppsats, Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : E - handeln har på senare tid ökat markant inom Europa. Eftersom handeln på nätet ofta är gränsöverskridande uppkommer ständigt nya rättsliga problem. LÄS MER
3. Barn och reklam i en digital värld – Om barns marknadsrättsliga skydd på internet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : In Sweden it is permitted to aim Internet commercials at children of all ages. However, when it comes to television, mail and e-mail there are certain bans on child commercials. LÄS MER
4. VAT and E-services
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Framväxten av elektronisk handel under 1990-talet ansågs av både OECD och EU skapa såväl förutsättningar för stora vinster för företag som stora utmaningar för skattemyndigheterna. Till sin natur är elektronisk handeln global, omedelbar, utan traditionella gränser och genomförs med relativ anonymitet . LÄS MER
5. Destinationslandsprincipen och ursprungslandsprincipen -en studie av det EU-rättsliga mervärdesskattesystemet samt de förslag framlagda för dess förbättring
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : EU:s mervärdesskattesystem är idag uppbyggt kring destinationslandsprincipen, vilket innebär att försäljning till annat land inom EU inte påläggs någon skatt. Mervärdesskatt upptas istället i destinationslandet. Detta var till en början tänkt som en övergångs-ordning. LÄS MER