Sökning: "urval intervju elever"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden urval intervju elever.

  1. 1. Att motivera elever iMatematikundervisningen ­- En studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alexander Digas Englund; Amanda Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Motivation; inre motivation; yttre motivation; matematik; mindset;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lågstadielärares aktiviteter och metoder som används i klassrummet med syfte att motivera elever samt lärarnas resonemang kring deras urval. Som datainsamlingsmetoder används både observation och intervju. Det insamlade datamaterialet analyseras sedan med hjälp av Självbestämmandeteorin (SBT). LÄS MER

  2. 2. Språkundervisning i mångfaldsmiljö : Grundskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Juvenal Hatungimana; [2023]
    Nyckelord :diversity; French; compulsory school; teachers; students; multilingualism; mångfald; franska; grundskola; lärare; elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Det övergripande syfte med detta arbete är att undersöka och analysera hur ett urval av grundskollärare som undervisar i franska i årskurs 7 till årskurs 9 uppfattar och hanterar mångfaldens aspekter bland eleverna i dessa årskurser. Genom att studera lärarnas perspektiv kan man få en djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som uppstår när man undervisar franska i en miljö präglad av mångfald. LÄS MER

  3. 3. Konflikter och konflikthantering mellan barn på fritidshem : Intervjuer med pedagoger kring deras upplevelser och lösningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nima Abedi Lahrodi; Sofia Homa; Sara Youssef; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna undersökning bygger på hur pedagoger inom fritidshemmet tolkar konflikter mellan elever samt hur pedagogerna arbetar med konflikthantering. Syftet har varit att undersöka hur konflikter uppstår mellan eleverna och hur de hanteras inom fritidshemsverksamheten utav fritidspedagogerna samt hur synen på konflikter uppfattas. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :grundskola; kooperativt lärande; läranderesultat; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande har sedan mitten på 1900-talet varit en undervisningsmetod där eleverna samarbetar utifrån bestämda principer, där det gemensamma målet är lärande, men som också utvecklar sociala kompetenser. Syftet med vår kunskapsöversikt var att analysera, sammanställa och presentera vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6. LÄS MER

  5. 5. Friluftsliv i högstadiet : En kvalitativ intervjustudie kring lärares erfarenhet av elevers lärande och progression i friluftsliv

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maria Rimshult; [2022]
    Nyckelord :Friluftsliv; progression; högstadiet; läroplan; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Ämnet friluftsliv i skolan ska ge eleverna en djup förståelse för vad vistelse i naturen kan betyda genom hela livet. För att uppnå det krävs ett utvecklat lärande som byggs på efter hand under hela skoltiden. LÄS MER