Sökning: "urvalsprocess företag"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden urvalsprocess företag.

  1. 1. Hur ett företag i Sverige kan se på intern- och informell rekrytering samt hur deras urvalsprocess kan se ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Hannes Corbett; Christopher Lindström; [2022]
    Nyckelord :internal recruitment; informal recruitment; selection process; form of recruitment; internrekrytering; informell rekrytering; urvalsprocess; rekryteringsform;

    Sammanfattning : Många forskare har tidigare betonat att anställda är en av organisationens viktigaste resurser, vilket innebär att det är viktigt för rekryterare att välja ut och anställa "rätt" medarbetare. Rekryteringsprocessen och urvalet av nya medarbetare är kärnverksamheten för personlig hantering och är mycket viktig i en organisation. LÄS MER

  2. 2. Undersökning av alternativa material för PVC plastmattor

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hamza Khateeb; Robin Zijian Xie; [2021]
    Nyckelord :golvmattor; PVC; polymer; biopolymer; CES;

    Sammanfattning : Plasten Polyvinylklorid har under lång tid kritiserats ur miljösynpunkt på grund av plastens hälsofarliga beståndsdelar. PVC har medfört enorma miljöskador på ozonskiktet som orsakats av klorfluorkolväten men det som framförallt varit bekymrande på senare tid är mjukningsmedel som har skapat oro över deras möjliga hormonstörande effekter. LÄS MER

  3. 3. Love yourself – men hur? En kvalitativ studie av svenska skönhetsföretags framställning av femvertising

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emma Broberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur de svenska skönhetsföretagen CAIA Cosmetics, Rebecca Stella Beauty, Indy beauty och Viva La Diva använder sig av budskap som hyllar kvinnor på sina webbsidor. Denna typ av budskap kallas för femvertising och definieras som ”marknadsföring vilken använder sig av olika budskap om att stärka kvinnor och bryter mot stereotypa framställningar av kvinnor” (Åkestam et al. LÄS MER

  4. 4. AI vid rekrytering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Klara Torstensson; Astrid Blomberg Cedergren; [2019]
    Nyckelord :AI; bias; algoritmer; urval; objektivitet; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Människor präglas av omedveten bias, vilket kan vara ogynnsamt i rekrytering för att de bäst lämpade kandidaterna kan väljas bort på andra grunder än deras kompetens. Således har det blivit allt mer förekommande att företag använder AI för att göra objektiva bedömningar. LÄS MER

  5. 5. What key elements are missing through the phases of the innovation process? : - A study of the manufacturing industry in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sofia Freij; Sandra Skohg; [2019]
    Nyckelord :Innovation Process; Capabilities for Innovation; Phases of the innovation process; 10 Faces of Innovation; Personas; Innovationsprocessen; förmågor för innovation; Steg i innovationsprocessen; Personas;

    Sammanfattning : Innovation is what makes a business sustainable. For an organization to progress in their realization of innovations, a vital aspect is the process from where innovations transfer from ideas to valuable realities. Recent studies have addressed the capabilities required in order for an organization to innovate. LÄS MER