Sökning: "urvalsprocess"

Visar resultat 21 - 25 av 164 uppsatser innehållade ordet urvalsprocess.

  1. 21. Ett möte som kräver handling : Skolsköterskors upplevelser av att möta barn där farhågor finns att barnet far illa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Marie Skogefors; Carolina Sällström; [2023]
    Nyckelord :School nurse; Experience; Child Abuse; Student Health; Nursing Care; Cooperation; Skolsköterska; Upplevelse; Erfarenhet; Barn som far illa; Elevhälsa; Omvårdnad; Samverkan;

    Sammanfattning : Barn som far illa är ett globalt folkhälsoproblem där barn orsakas kroppskada, lidande, vanmakt eller sjukdom vilket ger konsekvenser för barnet både kortsiktigt och långsiktigt. Att växa upp i trygghet är en rättighet för alla barn. LÄS MER

  2. 22. Vårdande som främjar anknytning mellan föräldrar och deras kritiskt sjuka spädbarn under vårdtiden på barnintensivvården : En systematisk integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Amanda Engberg; Melisa Jasavic-Mustafic; [2023]
    Nyckelord :Attachment; bonding; infant; ICU; intensive care unit; method; Anknytning; bindning; spädbarn; intensivvård ICU ; intensivvårds avdelning; metod;

    Sammanfattning : Kritiskt sjuka spädbarn och deras föräldrar som vårdas inom barnintensivvården löper risk att få en otrygg anknytning till varandra, då det saknas etablerade omvårdnadsåtgärder för att främja anknytningen. Utebliven anknytning kan leda till oönskade långsiktiga fysiska samt kognitiva konsekvenser för föräldrar och spädbarn. LÄS MER

  3. 23. Digitala hjälpmedel för den anpassade skolan : En studie om användarinvolvering

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Tilda Ståhl; [2023]
    Nyckelord :Användarinvolvering; anpassad skola; digitala hjälpmedel; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : På den anpassade skolan går elever med någon form av intellektuell funktionsnedsättning, somkan visa sig genom bristande adaptiv eller kognitiv förmåga. Det finns digitala hjälpmedel somkan underlätta lärandet och känslan av delaktighet, men då krävs det att hjälpmedlen fungerarför den målgrupp som det skapas för. LÄS MER

  4. 24. Bör Skolverket standardisera urvalsprocessen av SVA-elever? : En kvantitativ och kvalitativ studie om lärares åsikter kring urvalsprocessen av elever i behov av svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ana Huaytia Fernandez; Christina Edlinger; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; urvalsprocessen av svenska som andraspråkselever; standardisering av urvalsprocess; lärarperspektiv; bedömningsverktyg;

    Sammanfattning : Att undersöka om en standardisering av urvalsprocessen för elever i behov av svenska som andraspråksundervisning (SVA-undervisning) är önskvärd hos SVA-lärare i förskoleklass till årskurs tre och dess fördelar och nackdelar. Metoden som har använts är en kvantitativ och kvalitativ webbenkätundersökning med sammanlagt 32 deltagande SVA-lärare. LÄS MER

  5. 25. ”Om jag kan hjälpa en enda person som får cancer så har hela resan varit värt det” : En systematisk integrativ review om cancerpatienters upplevelse av att delta i kliniska läkemedelsstudier

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lisbeth Therning; [2022]
    Nyckelord :Klinisk läkemedelsprövning; cancer; livskvalitet; patientens upplevelser; copingstrategier; systematisk integrativ litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Att delta i en klinisk läkemedelsstudie kan ge bättre effekt på patientens cancer men patienten måste vara medveten om att effekten kan bli begränsad eller helt utebli. Patientens egen berättelse om sin hälsa och livskvalitet är viktig information och den bidrar till den helhetsbedömning som forskningssjuksköterskan gör av patientens hälsa under behandlingen. LÄS MER