Sökning: "urvalsstrategier"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet urvalsstrategier.

  1. 1. Deep Active Learning for Image Classification using Different Sampling Strategies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shahin Saleh; [2021]
    Nyckelord :Convolutional Neural Network; Deep Active Learning; Deep Learning; Image Classification; Sampling Strategies; SemiSupervised Learning.; Bildklassificering; Faltningsnätverk; Deep Active Learning; Djupinlärning; Semiövervakat lärande; Urvalsstrategier.;

    Sammanfattning : Convolutional Neural Networks (CNNs) have been proved to deliver great results in the area of computer vision, however, one fundamental bottleneck with CNNs is the fact that it is heavily dependant on the ground truth, that is, labeled training data. A labeled dataset is a group of samples that have been tagged with one or more labels. LÄS MER

  2. 2. Leta, leka, lära : Förskoleklassbarns praktiker i skolbiblioteket

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ulrika Winterfeldt; [2016]
    Nyckelord :skolbibliotek; förskoleklass; skolbibliotekspraktiker; biblioteksrum; urvalsstrategier; interaktiva rum; samspel; modellering;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to learn more about children's library practices by studying preschool children during their regular school library visits. According to Cooper (2002) young children may experience problems finding books in a traditionally organized library. LÄS MER

  3. 3. Visuell kultur i skolan -en kritisk diskursanalys av vilken inverkan lärares urval av bilder och visuella media kan ha på skolans visuella kultur

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Stjärne Nordqvist; Sophie Söderholm; [2014]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; värdepedagogik; bildsemiotik; urval; visuell kultur; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att lyfta fram och öka förståelsen för lärares roll i skolans visuella kultur. Utifrån detta syfte ställer vi oss två forskningsfrågor: Hur berättar lärare i årskurs F-3 om sitt urval av och arbete med bilder och visuella media? Hur kan vi förstå skolans visuella kultur genom deras berättelser?I vårt arbete utgår vi från teorier om visuell kultur. LÄS MER