Sökning: "user readability"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden user readability.

  1. 1. Design och Utveckling Av Gränssnitt för SkiSelector

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :David Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Användarcentrerad Design; Användbarhet; Datavisualisering; Re-design; Användbarhetsdesign; Kunskapshantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur visuell representation av en produkt kan förändras för att förbättra stödet i säljprocessen och ge beslutsstöd för kund utan expertkunskap. Detta involverar tre frågeställningar:  Vilka problem finns det med nuvarande visualisering för okunniga? Hur kan visualisering användas för att öka användarens förståelse av skidan? Hur kan visuell representation av en produkt förändras för att förbättra stödet i säljprocessen och ge beslutsstöd för kund utan expertkunskap? Studien har genomförts med användning av design reviews på användare (skidförsäljare) och företaget Elpex som tillverkar verktyget. LÄS MER

  2. 2. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Joakim Persson; Edvin Nilsson Sommermark; [2023]
    Nyckelord :programming; text-based programming; block-based programming; beginners programming; domain specific language; digital programming; visual programming; programmering; textbaserad programmering; blockbaserad programmering; programmering nybörjare; domänspecifikt språk; digital lekplats; visuell programmering;

    Sammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER

  3. 3. Samhällsinformation för alla? : Betydelsen av tillgängligt språk för sfi-elever på en kommunal webbplats

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Höök; Rebecka Larsson; [2023]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; tillgänglighet; tillgängligt språk; samhällsinformation; integration; sfi-elever; begriplighet; läsförståelse;

    Sammanfattning : As a new citizen of a country, it is important to be able to absorb socially important information in an accessible way. For second language speakers, this can be challenging. LÄS MER

  4. 4. Improvements of the syntax of the query language DQL

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Avdelningen för datateknik och informatik

    Författare :Mikael Diep; Anestis Cheimonettos; [2023]
    Nyckelord :DQL; language design; language syntax; query language; syntax; syntaxis; user experience; DQL; språkdesign; språksyntax; query språk; syntax; användarupplevelse;

    Sammanfattning : This thesis focuses on improving the syntax of a query language named DQL(Dynamic Query Language) in order to enhance the user experience and productivity of its users. The study investigates the original state of the query language and identifies areas for improvement in terms of intuitiveness, efficiency, and consistency. LÄS MER

  5. 5. Språkets betydelse för positiva användarupplevelser : en undersökning av sambandet mellan språk och användbarhet i e-tjänster

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maud Källqvist; Sofia Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; användarupplevelse; flow; språk; tonalitet; läsbarhet;

    Sammanfattning : In future hyper contextual environments, information architecture will play a crucial role in organizing and making information accessible in a meaningful way for users to interact with multiple devices and information sources simultaneously. Using flow theory as a framework, this paper examines the relationship between usability and positive user experience from the perspective of an information architect, based on language tone, readability, information quality, and interaction quality. LÄS MER