Sökning: "uses and gratifications"

Visar resultat 21 - 25 av 199 uppsatser innehållade orden uses and gratifications.

  1. 21. Spegel spegel på väggen där : En kvalitativ undersökning kring unga vuxnas attityder till sponsrade skönhetsingrepp via influencers.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :John Johansson; Oscar Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Influencer; Cosmetic surgery; Marketing; Parasocial relation; Gender norms; Audience effect; Influencer; Skönhetsingrepp; Marknadsföring; Parasocial relation; Könsnormer; Publikeffekt;

    Sammanfattning : This report explores the influence of influencer posts featuring paid collaborations for cosmetic surgeries on social media followers. Building upon the investigative SVT documentary "Priset vi betalar" by journalist Frida Söderlund, the documentary delves into the world of influencers and the dynamics behind their accounts. LÄS MER

  2. 22. Hållbar vision utan hållbar kommunikation? : En kvalitativ intervjustudie som antar ett medarbetarperspektiv och undersöker hur hållbar den strategiska kommunikationen på Naturbruksförvaltningens intranät är.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jonna Karlsson; Klara Linderoth; [2023]
    Nyckelord :Sustainable communication; strategic communication; intranet; organization; coworker’s perspective.; Hållbar kommunikation; strategisk kommunikation; intranät; organisation; medarbetarperspektiv;

    Sammanfattning : "Hållbar vision utan hållbar kommunikation?" är en studie med syfte att undersöka hur hållbar den strategiska kommunikationen är utifrån medarbetarnas uppfattningar, engagemang och tillfredsställelse. Studien har valt att fokusera på Naturbruksförvaltningens intranät, eftersom organisationen är geografiskt utspridd och fokuserar på hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 23. “I am the problem, it’s me” : A Netnographic Analysis of ‘Swiftie’ Prosumers on YouTube Shorts

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Írisz Beatrix Ősze; [2023]
    Nyckelord :Fan Studies; music fandom; online fan communities; Swifties U G; prosumption; interpretivism; Netnography; YouTube Shorts;

    Sammanfattning : The popularity of Taylor Swift has been growing rapidly on social media after the release of her ‘Midnights’ album on 21 October 2022. The lead single of the album, ‘Anti- Hero’ and the ‘Anti-Hero Challenge’ initiated by the singer inspired 17 thousand fans (Swifties) to share their own anti-heroic stories inspired by the song. LÄS MER

  4. 24. När PH blir PK: En kvalitativ fallstudie om socialt ansvarstagande för realityprogram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Tilde Sinnerdal; [2023]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; varumärkeshantering; varumärkesidentitet; realityprogram; Uses and Gratifications Theory; Corporate Social Responsibility; Vision-Culture-Image Alignment Model; semistrukturerade intervjuer; Paradise Hotel; Paradise; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka effekten av ökat socialt ansvar bland realityprogram på tittarnas attityder. För att undersöka syftet har vi genomfört en fallstudie som studerar realityprogrammet Paradise Hotel. Programmet har antagit ett mer socialt ansvarsfullt koncept i deras nya format Paradise. LÄS MER

  5. 25. Digital källkritik : En kvalitativ studie om gymnasieungdomars syn och medvetenhet kring digital källkritik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Erik Blommegård; Ellen Liljeklev; [2023]
    Nyckelord :Källkritik; källkritiska strategier; Uses and Gratification; gymnasieungdomar;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utforska gymnasieungdomars medvetenhet kring begreppet “digital källkritik" och vilka strategier de använder när de är källkritiska. Studien kommer också att undersöka vilken inre- och yttre motivation som finns hos gymnasieungdomarna när det gäller att vara källkritisk. LÄS MER