Sökning: "ustainability"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet ustainability.

  1. 1. Ecological Fashion Perspectives of the Green Generation: Examining Gen Z and Millennial attitudes towards the Swedish fashion industry's efforts to reduce emissions of greenhouse gases

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Amanda Håkansson; [2023-10-18]
    Nyckelord :sustainable development; fashion industry; environmental discourses; greenhouse gas emissions; attitudes;

    Sammanfattning : This paper seeks to examine how young Swedish consumers appurtenant to Generation Z and the Millennial generation perceive the effort made by four leading Swedish fashion companies H&M, Lindex, Kappahl, and Gina Tricot to reduce their emissions of greenhouse gases. Further, it explores the general attitudes that these generations hold toward the Swedish Fashion Industry’s approach to sustainable dev elopment. LÄS MER

  2. 2. Ornament : En undersökning av dekorativa element i möbelformgivning och möbler som bärare av dekor.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Klara Knutsson; [2021]
    Nyckelord :Inlay; Marquetry; Cabinet making; Veneer; Decoration; Ornament; Furniture; Design; Woodworkingg; Möbelsnickeri; Intarsia; Fanér; Snickeri; Trä; Hantverk; Dekoration; Ornament; Utsmyckning; Trähantverk; Möbelh;

    Sammanfattning : Målet med det här examensarbetet är att utforska hur jag som möbelsnickare kan använda mig av dekorativa element. Dessutom vill jag söka svar på frågan om hur utvecklingen mot den minimalistiska estetik vi ser idag sett ut och vad den fått för konsekvenser. LÄS MER

  3. 3. Varumärkets betydelse för unga konsumenter : En kvalitativ studie om unga konsumenters val av varumärke inom livsmedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Jenny Bergkvist; Elvira Eriksson; [2018]
    Nyckelord :consumer-based brand equity; brand; grocery; consumer; konsumentbaserat varumärkeskapital; varumärke; livsmedel; konsument;

    Sammanfattning : Försäljningen av livsmedelsbutikers egna märkesvaror har ökat och det råder konkurrens mellan egna märkesvaror och leverantörernas märkesvaror. För livsmedelsprodukter finns det, inom samma produktkategori, flera olika varumärken att välja bland där produkterna innehållsmässigt är detsamma. LÄS MER

  4. 4. Resultat bortom vinst : Om hållbar utveckling i företagsekonomiska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Patrik Kull; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; hållbarhet; företagsekonomi; ämnesdidaktik; läroboksstudie; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur läroböcker för kursen Företagsekonomi 1 i gymnasieskolan synliggör hållbar utveckling och bereder en grund för elever och lärare att reflektera över företags ansvar för denna. Detta genomfördes med hjälp av en modell och begreppsvärld framtagen från tidigare forskningen som utgjorde en ram för den kvalitativa textanalysen. LÄS MER

  5. 5. Hur gör man en så hållbar trädgård som möjligt? : i en generell villaträdgård i södra Sverige ur ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alexandra Nilsson; [2017]
    Nyckelord :hållbarhet; trädgård; ustainability; garden; permakultur; biologisk mångfald; ekosystem;

    Sammanfattning : Bekämpningsmedel, psykisk ohälsa, utsläpp, stress, utrotning av arter, fossila bränslen och okunskap är några saker som bidrar till ett ohållbart samhälle. För att motverka detta bör vi ta till vara på naturliga resurser på ett hållbart sätt, sprida kunskap och bygga möjligheter. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. LÄS MER