Sökning: "utagerande barn"
Visar resultat 11 - 15 av 88 uppsatser innehållade orden utagerande barn.
11. “Se de tidiga tecknen!” : en intervjustudie om fyra förskollärares synsätt på, och arbete med, barns psykiska ohälsa i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattning om psykisk hälsa och ohälsa hos barn i förskolan samt få insyn om pedagogernas upplevelse om förebyggande arbete för att främja barns psykiska hälsa. Vidare syftar studien även på att undersöka vilka faktorer som förskollärarna kan uppleva ha inverkan på barns psykiska hälsotillstånd. LÄS MER
12. "Barn gör rätt om de kan" : Förskollärares förhållningssätt med utagerande barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogernas uppfattning om och vilka arbetssätt de anser sig använda sig av i arbetet med barn med utagerande beteende. Detta examensarbete är en kvalitativ studie som bygger på sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger från två förskolor. LÄS MER
13. Förskollärares arbete med utagerande barn i förskolan : en kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Studien handlar om utagerande barn i förskolan och inriktas mot förskollärares bemötande av utagerande barn samt vilka anpassningar och förebyggande arbete som utförs i verksamheten. Lutz (2009, ss. 30–31) förklarar att majoriteten av barn i behov av särskilt stöd är inkluderade i den ordinarie förskoleverksamheten i Sverige. LÄS MER
14. ”Personligt engagemang, det är a och o” : Om fritidslärares arbete med osynliga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I fritidsverksamheten finns barn som alla är unika individer och alla har rätt att bemötas utifrån sina egna förutsättningar. I studien har fokus riktats mot de barn som ”inte syns”, det vill säga inte utmärker sig i olika sammanhang och som sällan tar egna initiativ. I den här studien kommer de att benämnas osynliga barn. LÄS MER
15. Möjligheter och Hinder En vinjettstudie om pedagogers resonemang om barn som upplevs utagerande i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i fem förskoleområden i två olika kommuner resonerar med utgångspunkt i sina erfarenheter kring möjligheter och hinder i bemötandet av barn som visar ett utagerande beteende. Studien har tagit sin utgångspunkt i en livsvärldsfenomenologisk ansats, då vi resonerat utifrån en konkret situation med fokus på pedagogers erfarenheter och upplevelser av att möta barn som visar ett utagerande beteende. LÄS MER