Sökning: "utagerande barn"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade orden utagerande barn.

  1. 16. Barns beteende: personlighet, handling eller diagnos? : En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma tolkar och förstår barns beteende som tecken på ADHD eller våldsutsatthet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Jenny Gudmunds; Michaela Janemon; [2020]
    Nyckelord :barns beteende; yrkesverksammas tolkningar; ADHD; våldsutsatthet;

    Sammanfattning : Att ett barn uppvisar ett utagerande beteende, svårigheter att reglera känslor, impulsivitet och hyperaktivitet kan bero på olika saker. Bland annat kan det vara en indikation på att ett barn har ADHD, en diagnos som blir allt vanligare, men det kan också vara ett uttryck för att ett barn upplevt våld eller utvecklat PTSD till följd av det. LÄS MER

  2. 17. När nycklarna sällan passar : En essä om pedagogers villrådighet i mötet med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Beatrice Lunnelie; [2020]
    Nyckelord :Approach; relationships; knowledge; affective; externalised behaviors; low-impact approaches; Förhållningssätt; relationer; kunskap; affekt; utagerande beteenden; lågaffektiva metoder;

    Sammanfattning : In this scientific essay I examine three situations in which the common difficulty is how I, as an educator, should respond to a child with challenging behavior. The purpose of this essay is to investigate how different approaches affect children with externalising behavior. LÄS MER

  3. 18. Rätt kunskap och bemötande kan bidra till att barn med ett utagerande beteende får en positiv tid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nathalie Forss; [2020]
    Nyckelord :Självbild; självkänsla; strategier; utagerande barn; välbefinnande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra vilka strategier förskollärare beskriver att de använder i det dagliga arbetet med barn som har ett utagerande beteende och hur deras behov möts. Syftet har vidare varit att ta reda på hur dessa barns självkänsla och självbild stärks för att ett välbefinnande ska främjas. LÄS MER

  4. 19. Barn har inte svårigheter, de är i svårigheter : En kvalitativstudie om de professionellas strategier och attityder kring elever med utagerande beteende i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Christina Tuovila; Sara Jarsén; [2020]
    Nyckelord :socialpedagogik; relationsskapande; bemötande; attityder; strategier; inkluderings; exkludering; social interaktion.;

    Sammanfattning : Lärare och andra professionella i skolan har i dag har ett komplext uppdrag med fler och fler elever som är i behov av extra stöd och anpassningar för att kunna genomföra sin skolgång. Syftet med studien var dels att få kunskaper om vilka strategier och attityder det finns bland de professionella i skolan gällande barn med utagerande beteendeproblematik. LÄS MER

  5. 20. Utagerande barn i förskolan - Förskollärares tankar kring och arbete med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Jönsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare upplevelser och tankar kring barn med ett utagerande beteende samt hur de arbetar med dessa barn. Frågeställningen jag har utgått från är: Hur beskriver förskollärare utagerande beteende hos barn i förskolan? Hur förhåller sig och arbetar förskollärare med barn som de menar uppvisar detta beteende? I undersökningen användes kvalitativa intervjuer med 4 förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER