Sökning: "utagerande förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden utagerande förskolan.

  1. 1. “De tillhör inte kategorin top notch” : En studie om hur förskolans ledning arbetar med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ella Tingestedt; [2023]
    Nyckelord :utagerande; bemötande; resurser; förhållningssätt; affekt; rektor; specialpedagog; ansvar; stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilket arbetsansvar förskolans ledning har i förhållande till utagerande barn. Ofta fokuserar forskning på att analysera barns beteende och se över förhållningssätt. Jag vill istället se över hur rektorer arbetar och vilka resurser man kan erbjuda utagerande barn. LÄS MER

  2. 2. ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos” : Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nakiwala Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; pedagoger; utagerande beteende; välfungerande vardag;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nakiwala Nilsson, Teddy (2022). ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos”. Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Kan du hjälpa mig att förstå? : Förskollärares förhållningssätt och erfarenheter av arbete med metoden lågaffektivt bemötande - en intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Söder; Josefine Lövgren; [2022]
    Nyckelord :Acting out behavior; behavioral theory; low-affective treatment; methods; preschool teacher; reinforcement; strategies; the individual perspective.; Beteendeteori; förskollärare; förstärkning; individperspektiv; lågaffektivt bemötande; metoder; strategier; utagerande beteende.;

    Sammanfattning : Den föreliggande undersökningen har gjorts i syfte att undersöka förskollärares förhållningssätt och erfarenheter av arbete med metoden lågaffektivt bemötande gentemot barn med utagerande beteenden i förskolan. Med ett vidare syfte att undersöka vilka strategier och metoder förskollärare använder för att förebygga utagerande beteenden. LÄS MER

  4. 4. "Alla barn vill lyckas" : Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Berling; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; relationskompetens; utagerande beteendeproblematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Berling, Sara (2022). "Alla barn vill lyckas" - Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. ”Med repetition, repetition och övning närmar vi oss bättre beteenden" : En studie av förskollärares perspektiv på fostran och barns utmanande och avvikande beteenden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Hurtig; Stina Thiele; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; fostran; bemötande; utmanande beteende; avvikande beteende; makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen kring hur några förskollärare ser på sitt fostransuppdrag i allmänhet, samt hur de förhåller sig till barn som de anser har ett utmanande eller avvikande beteende i synnerhet. Metoden som används för att uppnå syftet med studien är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER