Sökning: "utagerande problem"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden utagerande problem.
1. “Se de tidiga tecknen!” : en intervjustudie om fyra förskollärares synsätt på, och arbete med, barns psykiska ohälsa i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattning om psykisk hälsa och ohälsa hos barn i förskolan samt få insyn om pedagogernas upplevelse om förebyggande arbete för att främja barns psykiska hälsa. Vidare syftar studien även på att undersöka vilka faktorer som förskollärarna kan uppleva ha inverkan på barns psykiska hälsotillstånd. LÄS MER
2. Faktorer som påverkar sjuksköterskans kommunikation med utagerande patienter : en litteraturöversikt utifrån sjuksköterskans perspektiv
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Hot och våld är ett vanligt förekommande problem inom hälso- och sjukvårdssektorn. Sjuksköterskor kommer i kontakt med många patienter och är en särskilt utsatt yrkeskategori. Riskfaktorer för hot och våld kan vara bristande och otydlig kommunikation eller dåligt bemötande. LÄS MER
3. Sjuksköterskans attityder och erfarenheter i mötet med personer med alkohol- och drogmissbruk i somatisk vård : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Missbruk av alkohol och droger är ett samhälleligt och globalt problem. År 2012 levde 29 miljoner människor med ett missbruk. I kontakt med vården har personer med missbruksproblematik beskrivit negativa erfarenheter och attityder från sjukvårdspersonal. LÄS MER
4. Blyga barn i de tidiga skolåren En specialpedagogisk utmaning?Shy Children in the early School YearsA Special Educational Challenge?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Denna studie förväntas ge kunskaper kring hur specialpedagogen kan stötta pedagogen i det dagliga arbetet, att förstå, möta och synliggöra det blyga barnet i de tidiga skolåren.Syfte: Syftet är att på en skola lyfta fram pedagogers och specialpedagogers syn på de blyga barnen från förskoleklass upp till årskurs tre. LÄS MER
5. Utagerande beteenden i förskolan - en observations- och intervjustudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att beskriva situationer där barn reagerar med utagerande beteenden på en förskoleavdelning samt pedagogernas tankar kring barn som uppvisar utagerande beteende • Hur tänker och upplever pedagogerna barn som uppvisar utagerande beteende? • När, var och varför uppstår utagerande/konfliktsituationer? • Hur samspelar pedagogerna med barn som uppvisar utagerande beteende? • Hur hanterar pedagogerna utagerande/konfliktsituationer om de uppstår? Teori Studien utgår från den sociokulturella teorin eftersom den intresserar sig för hur sociala praktiker formas och hur olika tankar och idéer kommer till uttryck i praktiken. Säljö (2005) skriver att samspelet mellan kollektivet och individen är i fokus i den sociokulturella teorin. LÄS MER