Sökning: "utanförskap döva"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utanförskap döva.
1. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER
2. Den diskursiva kampen om det normala : Det "normala" och "avvikande" sett ur integrationen av hörselskadade och döva elever i grundskolan 1965
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
3. Skola, kamp och identitet: livserfarenheter berättade av döva personer och personer med hörselnedsättning : En kvalitativ studie om skolerfarenheter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Vuxenlivet formas olika beroende av inneboende styrka i våra personligheter men även av de erfarenheter och upplevelser som genomgås under utbildningstiden. Grundskolan är medskapare av identitetsutvecklingen. De erfarenheterna som personerna får i skolan och kan vara en bidragande del av hur personerna ser sig själva senare i livet. LÄS MER
4. Döva i arbetslivet : En studie om upplevelser av utanförskap
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen handlar om döva i arbetslivet. Meningen med uppsatsen är att undersöka om döva upplever sig utanför på sina arbetsplatser och i vilka situationer det uppstår. En av frågeställningarna är hur döva beskriver den språkliga interaktionen. Tidigare forskning visar att döva hamnar utanför på grund av de språkliga barriärerna. LÄS MER
5. "Jag känner mig mer hemma i dövvärlden även om jag kan prata" : Ungdomars erfarenheter av att byta från en auditivt orienterad till en visuellt orienterad skolmiljö
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Varje år byter ett antal elever som är döva eller har hörselnedsättning (D/HN) skolform under pågående grundskoleutbildning. Det har inte funnits en samlad bild av varför bytet sker och hur eleverna upplever omställningen. LÄS MER