Sökning: "utanförskap på skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 183 uppsatser innehållade orden utanförskap på skolan.

  1. 21. Problematisk skolfrånvaro ur ett helhetsperspektiv : En allmän litteraturstudie om orsaks – och närvarofrämjande faktorer

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Beatrice Josefsson; [2022]
    Nyckelord :Problematisk skolfrånvaro; ekologisk systemteori; orsaks – och närvarofrämjande faktorer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har alla barn en lagstadgad rätt till utbildning, trots detta är den problematiska skolfrånvaron hög. Vid en granskning som Skolinspektionen genomförde 2015, gällande elever med ogiltig frånvaro, kunde omkring 1800 elever identifieras vilka då varit frånvarande upprepade gånger under två månader. LÄS MER

  2. 22. Ett förslag för presentation av medicinsk information med fokus på användbarhet : Utformning för användare utan medicinsk utbildning av den digitala vårdtjänsten Janusmed Interaktioner

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Andrea Lingmar Rook; Linnea Vikberg; [2022]
    Nyckelord :Användbarhet; människa-datorinteraktion; digital vårdtjänst; användarcentrerad design; Double Diamond; användargränssnitt;

    Sammanfattning : Samhället blir allt mer digitaliserat, och därmed även vårdtjänster. Om dessa digitala vårdtjänster är svåra att använda ökar risken för digitalt utanförskap. Examensarbetet ämnar ta fram ett förslag för hur medicinsk information kan presenteras på ett användbart sätt för användare utan medicinsk utbildning. LÄS MER

  3. 23. “De kommer till skolan inte bara för att lära sig själva utan de kommer hit för att träffa sina kompisar och för att vara en deli den här gruppen.” : En kvalitativ studie om rastens betydelse för elevers välbefinnande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Backström; Carina Augustsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet - inkludering; funktionsvariationer i grundskola grundsärskola; KASAM; elevers sociala kompetens på raster; skolpersonals stödinsatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på elevers sociala kompetens och förmåga att skapa och upprätthålla relationeri allmänhet och för elever som har funktionsvariationer i synnerhet (Andersson, 2020). Aktuell forskning visar även att socialt utanförskap har negativ inverkan på kunskapsinlärningen då denna påverkar både fysiskt- och psykiskt mående medan trygga, inkluderade och delaktiga elever lättare når framgångar i sitt lärande. LÄS MER

  4. 24. Kunskapskrav i svensk skola : en studie med fokusområde på nyanlända elever i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Selma Mehanovic; Lana Rafat; [2022]
    Nyckelord :Newly arrived students; Educators; Integration; High school students; School requirements; Language introduction; Preparatory class; Ordinary class; Hermeneutics; Nyanlända elever; Pedagoger; Integrering; Gymnasielever; Skolkrav; Språkintroduktion; Förberedelseklass; Ordinarieklass; Hermenuetik;

    Sammanfattning : Sverige har en historia präglad av invandring och har genom åren tagit emot en stor mängd nyanlända barn. Sverige har haft sina perioder med hög migration till landet och år 2015 var ett år som utmanade många offentliga verksamheter, bland dessa skolor. LÄS MER

  5. 25. Skola, kamp och identitet: livserfarenheter berättade av döva personer och personer med hörselnedsättning : En kvalitativ studie om skolerfarenheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Malin Gyllenberg; Carina Rosengren; [2021]
    Nyckelord :Skolupplevelser; hörselnedsättning; döva; identitetsskapande; utanförskap; kamp;

    Sammanfattning : Vuxenlivet formas olika beroende av inneboende styrka i våra personligheter men även av de erfarenheter och upplevelser som genomgås under utbildningstiden. Grundskolan är medskapare av identitetsutvecklingen. De erfarenheterna som personerna får i skolan och kan vara en bidragande del av hur personerna ser sig själva senare i livet. LÄS MER