Sökning: "utantillkunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet utantillkunskap.
1. Induktiva och deduktiva arbetssätt inom matematik : En systematisk litteraturstudie om hur induktiva och deduktiva arbetssätt kan påverka elevers matematiska förståelse
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar till att undersöka hur induktiva eller deduktivaarbetssätt i undervisning påverkar elevers förståelse för matematiska innehåll samt vilka föroch nackdelar det finns med respektive. Studiens frågeställningar grundar sig i egnaerfarenheter och utifrån observation på skolor, där vi mött elever med bristande matematiskförståelse. LÄS MER
2. Angående förhållandet mellan utantillkunskap och förståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : En undersökning genomfördes för att studera sambandet mellan elevernas förmåga att utföra de korrekta operationerna och den underliggande förståelsen för de matematiska koncepten. En kvalitativ studie med intervjuer av sex elever från vuxenutbildningen (fem från grundvux och en från komvux) genomfördes, och intervjuerna analyserades enligt APOS-teorin (Action-Process-Object-Schema). LÄS MER
3. Utmaningar i gymnasielärares arbete med de matematiska förmågorna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete tar sin utgångspunkt internationella undersökningar och forskning om matematikundervisningen i Sverige. En nedåtgående trend har beskrivits parallellt med att svensk skola har kritiserats för en undervisning med alltför stort fokus på procedurer, enskilt räknande samt utantillkunskap och för lite utrymme för bland annat problemlösning och kreativt matematisk tänkande. LÄS MER
4. Matematikboken som stöd : en innehållsanalys av läroböcker förårskurs 5.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Svenska elevers resultat i matematik sjunker i internationella undersökningar. Skolverkethävdar att en av orsakerna är att den svenska undervisningen i matematik i allt för storutsträckning domineras av elevers tysta och individuella räkning i läroböcker. LÄS MER
5. Multiplikationstabellen : En jämförelse mellan strategi- och repetitionsbaserad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Undervisning om multiplikationstabellen består främst av lärande genom repetition eller strategi. Syftet med litteraturstudien är att utifrån forskning undersöka och jämföra inlärning av multiplikationstabellen genom strategi- och repetitionsbaserad undervisning. Studien avgränsas till elever i årskurs 1 till 6. LÄS MER