Sökning: "utbildning av användare"

Visar resultat 1 - 5 av 183 uppsatser innehållade orden utbildning av användare.

  1. 1. GENERATIVA AI-MODELLER INOM SYSTEMUTVECKLING En explorativ studie över seniora systemutvecklares erfarenheter av Copilot

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :August Aublet; Gustaf Hasselgren; Mårten Jonsson; [2023-11-16]
    Nyckelord :Github Copilot; Generativa programmeringsmodeller; NLP-programmering; AI pro-grammeringsmodeller; AI par-programmering;

    Sammanfattning : Det har länge diskuterats och utforskats gällande digitala hjälpmedel för systemut-veckling. Idag finns det en mängd verktyg för att underlätta programmering. Artifi-ciell intelligens spelar en allt större roll inom systemutveckling, och ett exempel på detta är verktyget Copilot. LÄS MER

  2. 2. Lätt för den som har det svårt underlättar för alla : En kvalitativ studie om relationen mellan folkbibliotekarier och funktionsnedsatta användare angående makt, tillgänglighet och begreppsanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elin Tingsdal; Sandra Dyrell Englin; [2023]
    Nyckelord :Disability; disability accommodation; accessibility; public libraries; power; authority; library- and information science; prioritized groups; Funktionsnedsättning; anpassning; tillgänglighet; folkbibliotek; makt; auktoritet; bibliotek- och informationsvetenskap; prioriterade grupper.;

    Sammanfattning : According to the Swedish library law from 2013 it is the duty of the library to prioritize diverse groups. These minorities include people who speak other first languages than Swedish, the Swedish national minorities, children and adolescents and people with disabilities. People with disabilities is the focus of this study. LÄS MER

  3. 3. Authentication challenges for people with neurodevelopmental disorders

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Patryk Chrzan; [2023]
    Nyckelord :Authentication; passwords; neurodevelopmental disorders; cybersecurity; disabilities; Autentisering; lösenord; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; datasäkerhet; funktionshinder;

    Sammanfattning : We live in a world where we increasingly depend on information technology, as much of our work and education occurs online, often from home. An average user has an increasing amount of accounts for all kinds of online services, making authentication more and more important. LÄS MER

  4. 4. Comparing Google and ChatGPT as Assistive Tools for Students in Solving Programming Exercises

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elissa Arias Sosa; Marco Godow; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study explores the field of technology-enhanced learning, providing insights into the evolving educational landscape and the impact of Large Language Models (LLMs), such as ChatGPT, in comparison to established educational tools like search engines. This paper specifically compares two different tools, ChatGPT and Google, in aiding students to solve programming exercises within their education and their impact on students’ learning. LÄS MER

  5. 5. LÄRARES SYN PÅ ANVÄNDNING AV CHATBOTS FÖR UTBILDNING INOM DEN SVENSKA GYMNASIESKOLAN

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Blom; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) är en simuleringen av mänsklig intelligens genom programmering att tänka och lära likt människor. Chatbots är en applikation inom artificiell intelligens. Chatbots är datorprogram utformade för att simulera samtal mellan två mänskliga användare. LÄS MER