Sökning: "utbildning för hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 391 uppsatser innehållade orden utbildning för hållbar utveckling.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. “Att ta ner det till det lilla” : ”En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Namka Gigovic; Viktoria Vigh; [2024]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; förskollärare; undervisning; fenomenografi; uppfatt ning; variation;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling inom förskoleverksamheten är ett forskningsområde där det behövs flera  forskningsstudier. Vår studie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar och tillämp ning av hållbar utveckling i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Hållbar turismutveckling i Haparanda : En kvalitativ studie av nationell policy, kommunala strategier och lokal praktik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Alexander Janols; [2024]
    Nyckelord :Hållbar turism; hållbar utveckling; platsutveckling; samarbete; gränsstad;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hållbar turism utifrån tre olika perspektiv: nationellt policy-perspektiv, kommunala strategier och företagsperspektiv. Syftet med undersökningen är att se vad hållbar turism innebär utifrån dessa nivåer, och vad för likheter och skillnader det finns mellan perspektiven. LÄS MER

  4. 4. Slöjdlärares perspektiv på utbildning och hållbar utveckling. : En kvalitativ studie om tolkningsutmaningar och implementeringsstrategier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikael Norlin; Marianne Strandberg; [2024]
    Nyckelord :fenomenologi; hållbar utveckling; slöjdämnet; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att utbilda för hållbar utveckling, men vad detta innebär konkret är inte självklart. I kursplanen för slöjdämnet ger det centrala innehållet vissa riktlinjer, men det överlåter mycket åt slöjdlärare att tolka och bestämma hur detta ska integreras i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar och strategier för hållbar rådgivning inom banksektorn: En analys av integrering av hållbar rådgivning i kundmötet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Sperre; Linn Gustafsson; [2023-08-18]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Hållbar rådgivning; ESG; Bank; Utmaningar; Verktyg; Hållbarhetsstrategier;

    Sammanfattning : Den globala klimatkrisen och det växande behovet av hållbar utveckling har betonat vikten av att rikta kapital mot hållbara alternativ. Bankerna, som finansierar en stor del av ekonomin, har en stark påverkanskraft över sina kunders beteenden och kan använda detta för att främja hållbara alternativ genom hållbar rådgivning. LÄS MER