Sökning: "utbildningens betydelse arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden utbildningens betydelse arbete.

  1. 1. Utbildningens betydelse för lärare i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Karlsson; Magnus Kanestad; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; universitetsutbildning; pedagogik; läroplansteori; relevans;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ny kunskap om vilken betydelse lärare i fritidshem beskriver att utbildningen har för deras arbete på fritidshemmet. Syftet besvaras genom frågeställningarna vad fritidshemslärare anser vara mest relevant av sin utbildning för sitt arbete, vad för kunskaper de tar med sig samt vilka önskemål de har. LÄS MER

  2. 2. Inkludering i elevernas verklighet : En kvalitativ studie av elevers klassrumserfarenheter i relation till inkludering

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Jansson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; elev; upplevelser; utbildning; undervisning; intervjuer; observationer;

    Sammanfattning : Inclusion as a phenomenon and its significance has long been discussed in contexts concerning the school system. To this day there is no mentioning of the word inclusion in the Swedish school governing documents despite the ambition of inclusion that exists and is being emphasized in a big part of the research and in international declarations. LÄS MER

  3. 3. Ledarskapets betydelse för arbetet med pedagogisk dokumentation : En diskurspsykologisk studie av rektorers resonemang om pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nettie Samadragja; Malin Frödin; [2021]
    Nyckelord :: Diskurs; kvalitetsarbete; pedagogisk dokumentation; pedagogiskt ledarskap och rektorer.;

    Sammanfattning : Pedagoger möter utmaningar i arbetet med dokumentation och det är rektorn som bedriver förskolan och ansvarar för att höja utbildningens kvalitet. Studiens syfte är därmed att ta reda på vilka diskurser som kommer till uttryck i rektorers resonemang om dokumentationsarbetet på förskolan samt belysa de uttalanden som rektorerna ger uttryck för om stödet till pedagogers arbete med pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar till arbete och sysselsättning efter avslutade studier på gymnasiesärskolans nationella program : i intervjuer med elever och professionella

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Jansson; Anna Rydberg; [2021]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; arbetsplatsförlagt lärande APL ; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; sysselsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skildra och analysera vilka stödinsatser och förberedelser som behöver vidtas för att underlätta för elever som avslutat sina studier från gymnasiesärskolan att komma ut i arbetslivet. Syftet resulterar i följande frågeställningar: Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på utbildningens stödinsatser och förberedelser till arbete? Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på möjligheter och hinder till arbete efter avslutad utbildning? Hur ser de professionella på sitt arbete i gymnasiesärskolan för att skapa förutsättningar till arbete efter avslutad utbildning? För att svara på syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod använts. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fatime Cerkezi; Katerina Trajkovska; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractVi har under utbildningens gång ofta mött begreppet lek. Detta har vi gjort både i den pedagogiska verksamheten och på universitetet. Begreppet lek har haft och har olika betydelse för medarbetare i den pedagogiska verksamheten och för studenter på universitet. LÄS MER