Sökning: "utbildningens funktioner"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utbildningens funktioner.
1. Vad görs och hur? Gymnasielärares intryck av kollaboration med specialpedagogiska resurser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna intervjustudie syftar till att undersöka gymnasielärares uppfattningar av samarbeten med specialpedagogiska resurser när det kommer till individanpassad undervisning där individplacerade elever med hörselnedsättning ingår. Ramfaktorteorin används som teoretisk utgångspunkt i analys av data. LÄS MER
2. Möjligheter till handlingsutrymme? : Två kvalitativa textanalyser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Förskolan har en viktig roll när det kommer till barnens möjligheter att finna förebildergenom litteratur. Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur handlingsutrymmeframkommer i barnlitteratur och förskolans läroplan. LÄS MER
3. Inkludering i elevernas verklighet : En kvalitativ studie av elevers klassrumserfarenheter i relation till inkludering
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Inclusion as a phenomenon and its significance has long been discussed in contexts concerning the school system. To this day there is no mentioning of the word inclusion in the Swedish school governing documents despite the ambition of inclusion that exists and is being emphasized in a big part of the research and in international declarations. LÄS MER
4. Hur medarbetare kan introduceras till ett nytt affärssystem : En fallstudie inom Uddeholm AB
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats i informatik är att ge fallföretaget underlag att använda föratt kunna förbereda sina medarbetare inför ett systembyte och därmed undvika vanligafallgropar. Uddeholm AB är studiens fallföretag och syftet har formulerats utifrån ettkunskapsbehov företaget upplever. LÄS MER
5. Att bli en aktivt politisk deltagare i samhället via FN-rollspel: En kvalitativ studie om svenska gymnasieelevers uppfattningar av FN-rollspel och aktivt politiskt deltagande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att öka kunskapen och förståelsen för hur gymnasieelever upplever att deras demokratiska kompetens, i form av aktivt politiskt deltagande, påverkas genom deltagande i FN-rollspel inom samhällskunskapsundervisningen. Studien vill således utröna på vilket sätt samhällskunskapsundervisningen och FN-rollspel förmår förmedla kunskaper, dels om men även i demokratisk kompetens i form av aktivt politiskt deltagande. LÄS MER