Sökning: "utbildningshistoria"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade ordet utbildningshistoria.
1. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER
2. Från kooperativ socialism till nyliberal valfrihet : En kontextualisering av Reggio Emilias möte med svensk barnomsorg
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Swedish Reggio Emilia-inspired pedagogy has been decribed as a democratic paradigm shift for Swedish preschools. A grassroots movement based on the same resistance to traditional authoritarian pedagogy and political alignment that the Italien example entailed in the post-fascist Reggio Emilia. LÄS MER
3. Skolplanschernas historieämne : En studie i hur svensk historia illustreras i planscher, undervisningsplan och läroböcker mellan 1920 och 1950
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna studie behandlar det visuella hjälpmedlet skolplanscher. Syftet med studien är att undersöka hur skolplanscher från 1920–1950 (storhetstiden för skolplanscher i Sverige) illustrerar svensk historia och hur dessa illustrationer stämmer överens med undervisningsplanen och läroböcker för historieämnet från samma tid. LÄS MER
4. En likvärdig skola speglad i historieämnet : En kvalitativ studie av läroplansreformer åren 1978–2011
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Likvärdighet är ett begrepp som ofta florerar i skoldebatten utan att det nödvändigtvis används på samma sätt eller med samma innebörd. Historiskt sett och utifrån tidigare forskning kan en liknande iakttagelse göras då begreppet förefaller byta både form och karaktär i och med läroplansreformer. LÄS MER
5. Eleverna vid Smögens ambulerande Lotsbarnskola i mitten av 1800-talet : En studie i utbildningshistoria inom Ämneslärarprogrammet med mikrohistorisk ansats om eleverna och undervisning i den ambulerande Lotsbarnskolan på Smögen år 1866 analyserat ur ett genus- och klassperspektiv.
L2-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning De statliga Lotsbarnskolorna bedrev skolverksamhet på drygt tjugo platser runt om på Sveriges kust under åren 1845 – 1925. Lotsbarnskolorna var till en början i de flesta fall ambulerande, vilket innebar att skolverksamheten flyttades mellan två till tre platser under året, och startades för att skapa möjligheter att föra lotsyrket vidare från far till son då yrket var ett statligt ämbetsmannayrke som krävde utbildning för att ta examen. LÄS MER