Sökning: "utbildningsideologier"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet utbildningsideologier.

  1. 1. Högre utbildning i en globaliserad era : en ideologianalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Maja Bouvin; Fanny Johansson; [2020]
    Nyckelord :Bolognaprocessen; högre utbildning; utbildningsideologier; akademisk frihet; autonomi;

    Sammanfattning : Ideologier är något som vi alla påverkas av både direkt och indirekt. Studien syftar till att utforska vilka ideologier som får genomslag inom den högre utbildningssfären, och om det föreligger några ideologiska värdekonflikter i det högre utbildningssystemet. LÄS MER

  2. 2. What knowledge is of most worth? - ett tentativt förtydligande av skoldebattens återkommande frågor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Thomas Wedin; Emmamalin Larsson; [2009]
    Nyckelord :kunskapssyn; demokratisyn; utbildningsideologier;

    Sammanfattning : SyfteVi har i denna uppsats velat bringa klarhet i vilka antaganden och åsikter som tycks ligga bakom olika positioneri skolpolitiska frågor; hur definierar man egentligen värdefull kunskap och hur ser man på skolansdemokratiuppdrag?Metod och materialDå de mer grundläggande oenigheterna sällan uttalas i den samtida svenska debatten har vi valt att använda ossav material där utbildningspolitiska frågor på ett mer djupgående sätt diskuteras. Vi har för detta syfte funnit detlämpligt att analysera fyra etablerade utbildningsideologier: essentialismen, perennialismen, progressivismensamt rekonstruktivismen. LÄS MER

  3. 3. Fem rektorers uppfattningar om inkludering i "en skola för alla"

    Magister-uppsats, Ämnesavdelningen för pedagogik

    Författare :Åsa Lyrberg; [2008]
    Nyckelord :educational leadership; head teachers; inclusive education; school democracy; skolledning; rektorer; inkludering; specialpedagogik; skoldemokrati;

    Sammanfattning : Bakgrund Inkludering och begreppet "en skola för alla" har länge varit uttryck för en officiell policy i svensk skola, men uppfattningarna om vad som egentligen kännetecknar en inkluderande skola och "en skola för alla" varierar kraftigt. Syfte Syftet med undersökningen var att synliggöra och beskriva rektorers uppfattningar och attityder till inkludering och begreppet "en skola för alla". LÄS MER