Sökning: "utbildningskvalitè"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet utbildningskvalitè.

  1. 1. The Value of School Quality Under Free Choice : An Empirical Study of School Quality on Residential Prices in Västerås, Sweden

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Akarsh Desai; Simon Karlsson; [2022]
    Nyckelord : Capitalization ; School Quality ; Choice Schools ; Compulsory School ; Hedonic Pricing Model ; Segregation ; Kapitalisering ; Utbildningskvalité ; Fritt skolval ; Grundskola ; Hedonisk Prismodell ; Segregation ;

    Sammanfattning : Education is one of the most important public goods that society can provide, and researchers have since long agreed that schools' performances are capitalized into residential property prices. However, all previous research is based on residential markets where school districts prevail. LÄS MER

  2. 2. Arbetsgivares upplevelser och erfarenheter av nyutexaminerade byggnadsingenjörer från Högskolan i Gävle : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Hanna Markusson; Cajsa Blomstedt; [2021]
    Nyckelord :Building engineer; education; employer; return of experience; University of Gävle; interview; quality of education; supervised placement; work experience.; Byggnadsingenjör; utbildning; arbetsgivare; erfarenhetsåterföring; Högskolan i Gävle; intervjustudie; utbildningskvalité; praktik; arbetslivserfarenhet.;

    Sammanfattning : Bakgrund. Högskolan i Gävle ska granska och utveckla utbildningen för byggnadsingenjörer. I dagsläget saknas underlag som beskriver vad arbetsgivare inom byggbranschen efterfrågar av en nyutexaminerad byggnadsingenjör. Arbetsgivare kan därför bidra med underlag till arbetet med att omforma byggnadsingenjörsprogrammet. LÄS MER

  3. 3. Skolutveckling pågår : -        Att dra nytta av sambandet mellan styrning och kvalitetsarbete

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Luisella Galina Hammar; [2021]
    Nyckelord :Utbildningskvalitet; rektors systematiska kvalitetsarbete; styrning av gymnasieskolans introduktionsprogrammen; roll och ansvar; huvudmannens plan för utbildning; elevers individuella studieplan; uppföljning av elevers kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera vad som händer mellan representanter från skolförvaltning och gymnasierektorer när huvudmannens styrning och kvalitetsarbete av gymnasieskolans introduktionsprogram sätts i centrum i ett utvecklingsarbete. Studiens syfte är också att bidra med kunskap om vad som händer när skolförvaltning och rektors roll och ansvar sätts i fokus i ett utvecklingsarbete med målet att öka kunskapen om det systematiska kvalitetsarbetet. LÄS MER

  4. 4. Integritet i utbyte för utbildningskvalité : Studenters perspektiv på datainsamling inom Learning Analytics

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Gustav Vidén; David Lidskog; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken data studenter är villiga att dela inom Learning Analytics-sammanhang och om målen med Learning Analytics motiverar studenters villighet att dela data. Studien utfördes på 110 studenter från Uppsala universitet. LÄS MER

  5. 5. Den lika möjligheten till utbildning : en argumentationsanalys av fackförbunds syn på utbildning och prestationsskillnader i USA

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Linnéa Meyer; [2017]
    Nyckelord :prestationsskillnader; No Child Left Behind; American Federation of Teachers; National Education Association; utbildning; det amerikanska skolsystemet; utbildningskvalité; ojämlikhet; möjligheter; Mänskliga rättigheter; Human rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : År 2001 infördes lagen No Child Left Behind i det amerikanska skolsystemet. En lag med målet att minska ojämlikheter i skolan och skapa en skola där alla elever kan lyckas. Problematiken avsåg bland annat det konstaterade prestationsskillnaderna, vilka indikerade att elevens bakgrund påverkar möjligheten att lyckas inom skolan. LÄS MER