Sökning: "utbildningsmodeller"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet utbildningsmodeller.

  1. 1. ”Man vill ingiva människorna något slags känsla” : - En studie om kritisk pedagogik och etiska förhållningssätt utifrån samhällslärarens roll som förvaltare och underhållare

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2023]
    Nyckelord :Kritisk pedagogik; Etiska förhållningssätt; Blennberger; Samhällslärare;

    Sammanfattning : Humor, tillsammans med andra etiska förhållningsätt har visat sig vara relevanta i kombination med kritisk pedagogik - 6 stycken samhällslärare vid gymnasiet har i denna uppsats blivit intervjuade och resonerat kring deras roll som förvaltare av samhällskunskapsämnet och underhållare. Bakgrunden visar att elever vid gymnasiet efterfrågar mer engagemang från sina lärare i samhällskunskap, likaså forskare som Dodillet och Lundin (2018) även Hauver (2019) trycker på ett behov hos samhällslärare att våga vara radikala och kritisera etablerade utbildningsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Lågstadielärares syn på modersmål i det ordinarie klassrummet : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ronja Anerfält; Karolina Hansson; [2021]
    Nyckelord :enkät; modersmål; årskurs 1-3; lärares attityder; flerspråkiga kollegor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lågstadielärares syn samt omfattning av arbetet med övriga modersmål i den ordinarie undervisningen. Forskningsfrågorna i denna studie var: vad är lågstadielärares inställning till användningen av övriga modersmål i klassrummet?, är användningen av övriga modersmål i den ordinarie undervisningen villkorad? vid vilka situationer anser lågstadielärare att användningen är lämplig? och hur ser förutsättningarna ut för lågstadielärare att arbeta med övriga modersmål genom samarbete med flerspråkiga kollegor? Studien hade en kvantitativ inriktning, därav valdes enkät som metod. LÄS MER

  3. 3. Att skapa interaktion med barn som har dövblindhet-En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Ylva Holmberg Engstrand; Frida Thurang Moskog; [2012]
    Nyckelord :Dövblindhet; kommunikationsproblem; kommunikationsstörning; barns utveckling; pedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Få barn föds varje år med dövblindhet som varierar i grader av syn- samt hörselnedsättning. Information om kommunikationsstrategier till pedagoger och närstående krävs och audionomen bör vara inläst på hur interaktion skapas mellan barnet, pedagogerna och närstående. LÄS MER

  4. 4. Utbildning inom restaurangkök : I skola eller med mentor-lärlingskap

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan - Grythytte akademi

    Författare :Adam Dahlberg; Benno Tamayo Runesson; Magnus Wallin; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrund: Dagens skola lägger ner mycket tid på teoretisk lärande på gymnasie- och högskolenivå. Förr gick man mentor-lärlingsutbildningar som nästan bara gav praktisk utbildning. Idag är vi nu på väg in i en ny gymnasiereform där mentor-lärlingssituationer är på väg tillbaka tillbaka in i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. Utbildning vid Tekniskt Chefsprogram - alternativa utbildningsmodeller i en jämförelse

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Mats Sunnelid; [2004]
    Nyckelord :Military-technology; Militär utbildning; Utbildning; Uppsatser; Chefsprogrammet; Chefsprogrammet 2002-2004; Chefsprogrammet teknik 2002-2004; Militärteknik;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur utbildningen vid tekniskt chefsprogram har utförts avseende det tekniskainledande året samt tre alternativa sätt att genomföra denna utbildning. Dessa tre alternativa sätt utgörsav de tre utbildningsmodellerna:1. Problembaserat lärande2. Femstegsmodellen3. LÄS MER