Sökning: "utbildningspolitiska förändringar"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden utbildningspolitiska förändringar.

  1. 1. Att bli betrodd eller misstrodd : Hur historielärare förhåller sig till 2000-talets utbildningspolitiska förändringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nils-Petter Norlin; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. SO - en orientering i en tid av förändring : En kvalitativ undersökning av SO-lärares syn på sitt ämne, dess plats och framtid

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jimmi Svahn; [2011]
    Nyckelord :SO-lärare; samhällsorienterande ämnen; ämnesintegration; utbildningspolitiska förändringar; lärarbehörighet;

    Sammanfattning : SO är ett blockämne, bestående av geografi, historia, religions- och samhällsvetenskap, som under de senaste femtio åren haft en plats i den svenska grundskolan. SO-ämnets innehåll, organisering och arbetssätt har dock varierat under dessa femtio år. LÄS MER

  3. 3. Varför IV? : ett fritt gymnasieval eller en följd av grundskolans brister?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Marie Hakorinne; [2008]
    Nyckelord :gymnasieutbildning; individuella programmet; IV; grundskolan; skolk; hjälp och stöd; hem och skola; framtiden; möjligheter;

    Sammanfattning : Den utbildningspolitiska intentionen i Sverige har länge präglats av en stark ambition att "överbrygga" klyftan mellan de teoretiska och praktiska gymnasieutbildningarna. Flertalet utredningar och gymnasiereformer har tidigare inte lyckats åstadkomma mer än organisatoriska förändringar. LÄS MER

  4. 4. ”Nya saker, nya saker” - Lärares tankar kring mötet mellan utbildningspolitik och den dagliga skolpraktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Christiansson; Cecilia Callegari; [2008]
    Nyckelord :utbildningspolitik; lärare; förändringar;

    Sammanfattning : Vi som skrivit uppsatsen ”Nya saker, nya saker” – Lärares tankar kring mötet mellan utbildningspolitik och den dagliga skolpraktiken heter Cecilia Callegari och Linda Christiansson. Vårt syfte med undersökningen är att undersöka grundskolelärares tankar kringhur utbildningspolitiska visioner och beslut omsätts i den dagliga praktiken och dessa var våra frågeställningar:•Hur mycket känner lärarna till om aktuella utbildningspolitiska visioner och beslut och hur får de kunskap om dessa?•På vilket sätt uppfattar lärare att de påverkas av utbildningspolitiska visioner och beslut?•Hur tänker lärare kring utbildningspolitiska visioner och beslut, är de förankrade i praktiken och i så fall på vilket sätt?Vi genomförde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade sex yrkesverksamma grundskolelärare på tre olika skolor i Malmö kommun. LÄS MER