Sökning: "utbildningsradion"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet utbildningsradion.

  1. 1. Gränssnitt och diskurser : En multimodal kritisk diskursanalys av UR Plays startsida Urplay.se.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mira Andersen; [2023]
    Nyckelord :Multimodal Critical Discourse Analysis; website design; Public service; Utbildningsradion; Multimodal kritisk diskursanalys; webbdesign; gränssnitt;

    Sammanfattning : This study presents an analysis of UR Play's homepage and its use of visual and textual elements as online control mechanisms from a technographic perspective with a focus on social semiotics. The study employed the social semiotic method of multimodal critical discourse analysis (MCDA). LÄS MER

  2. 2. ”Alla förtjänar en rättvis historieskrivning” : En narrativ analys av dokumentärserien Samernas tid (2017)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Olivia Jansson; [2022]
    Nyckelord :Samer; dokumentärfilm; orientalism; narrativ; minoriteter; urfolk; maktrelationer;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur berättelsen om samerna framställs i den tredelade historiska dokumentärserien Samernas tid som är producerad av utbildningsradion. För att kunna besvara studiens övergripande syfte om hur berättelsen om samernas historia framställs, har en narrativ analys använts. LÄS MER

  3. 3. Vem är representerad? : – en innehållsanalys av Utbildningsradions digitala läromedel om de abrahamitiska religionerna för högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Christoffer Niklasson; [2022]
    Nyckelord :Representation; tolkande ansats; Robert Jackson; Utbildningsradion; digitala läromedel; religion;

    Sammanfattning : The digital technology has in the last years gotten a more prolific standing in our society and the same can be said in the school’s world. Therefore, is it essential to apply same kind of analysis on the digital teaching aid as regular textbooks have gone through. LÄS MER

  4. 4. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsfilm; värderingar; multimodalitet; modaliteter; filmbaserat lärmaterial; samhällsorienterande ämnen; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER

  5. 5. Sätt på en film! : En intersektionell och multimodal analys av ett utbildningsprogram som lärresurs för årskurs Fk-3 i ämnet teknik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jorunn Steiner; Klara Einarsson; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet; sociosemiotik; intersektionalitet; digitala lärresurser; betydelsepotential;

    Sammanfattning : Utöver traditionellt tryckta läromedel som används i undervisningen förekommer även film som lärresurs i grundskolan. Termen lärresurs kommer från den engelska termen, open educational resources, OER, och är en ganska ny term i Sverige och avser resurser som finns fritt på internet (Ossiannilsson, 2011, s. 65). LÄS MER