Sökning: "utbildningsreformer"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet utbildningsreformer.
1. Innebörder av kvalitet i kvalitetsarbete: En innehållsanalys av en kommuns kvalitetsarbete inom gymnasieutbildning un- der två decennier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Denna uppsats består av en kvalitativ dataanalys av det sys- tematiska kvalitetsarbetet i en mellanstor svensk kommun under två decennier, 1998-2019. Bakgrunden till uppsatsen är den ökade utvärdering av utbildningssektorn som har ägt rum sedan det tidiga 1990-talets mål- och resultatstyrningso- rienterade utbildningsreformer. LÄS MER
2. En reform: "gör man det för att synliggöra fritidshemmet, för att vi ska få en bättre status eller gör man det för barnens skull liksom?” : Hur utbildningsreformer påverkat fritidshemslärarnas yrkesroll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie med tre fokusområden. -Hur tre utbildningsreformer påverkat fritidshemmets undervisning och/eller fritidshemslärarens yrkesprofession. LÄS MER
3. Förskoleklass : Från social bro till en del av kunskapstrappan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie bygger på empiri från 12 intervjuer fördelade på lika många förskollärare i förskoleklass, lärare i åk1 och speciallärare med yrkeserfarenhet inom läs- och skrivundervisning. Vår avsikt var att ta reda på informanternas uppfattningar om skriftspråksundervisningens innehåll och specialpedagogiskt stöd samt om genomförda och kommande reformer i förskoleklass. LÄS MER
4. En jämförelse av skolsystemen i Finland och Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Följande arbete presenterar en hermeneutisk studie mellan det svenska och det finska skolsystemet. Till studiens hjälp har vi använt oss av ramfaktorteorin av Urban Dahllöf. Vi har fokuserat på vilka yttre faktorer som påverkar lärarrollen i de båda länderna samt vad som gör att Finland rapporterar högre elevresultat än Sverige. LÄS MER
5. Är alla elever den formativa bedömningens vinnare? : Studie om elever i behov av särskilt stöd och bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Bakgrund: De sista årens utbildningsreformer har bland annat handlat om införandet avny betygsskala och ny bedömningspraktik. En viktig grund för undervisningen har blivitden förbättringsorienterade formativa bedömningen som är en kontinuerligbedömningsprocess. LÄS MER