Sökning: "utbildningssociologiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden utbildningssociologiskt perspektiv.

  1. 1. Lärares möjligheter att uppfylla det kompensatoriska uppdraget i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rezan Pasho; Nejdesjö Andreas; [2023]
    Nyckelord :habitus; kompensatoriska uppdraget; kulturellt kapital; SALSA statistisk modell; social klass; symboliskt kapital;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilka möjligheter och utmaningar som samhällskunskapslärare upplever i arbetet med det kompensatoriska uppdraget. Vi har tagit del av mycket forskning kring elevers olika förutsättningar i skolan, men en avsaknad av vad lärarna kan göra för att kompensera för detta. LÄS MER

  2. 2. FÖRSTÅELSEEXPERTERNA En etnografisk studie om läsförståelse i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva Åhlund Ask; [2017-07-11]
    Nyckelord :habitus; fält; kapital; förskola; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte var att ur ett utbildningssociologiskt perspektiv och med en deskriptiv utgångspunkt undersöka högläsningens sammanhang och förskolebarns sociala språkmiljöer genom att studera om barn ges tillfälle till samtal om de texter de möter i förskolan. Frågeställningar var: Vad får barnen för förutsättningar på förskolan för att kunna utveckla läsförståelse? och Hur samtalar barn om de texter de möter i förskolan? Föreliggande studie har en etnografisk ansats där observationer och intervjuer är centrala insamlingsmetoder. LÄS MER

  3. 3. Motivation till högre utbildning : En kvalitativ studie om hur några studenter motiverats till att studera på universitetet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Norlin; CajsaStina Risberg; [2016]
    Nyckelord :motivation; higher education; university studies; motivational factors; motivation; högre utbildning; universitetsstudier; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att utveckla kunskap om studenters motivation avseende val till högre utbildning. Den tidigare forskning som presenteras har dels genomförts ur ett utbildningssociologiskt perspektiv där man visat hur traditioner hänger samman med individens val att utbilda sig, och dels utifrån motivationsteoretiska perspektiv som redogör för individuella motivationsfaktorer rörande utbildning. LÄS MER

  4. 4. Den likvärdiga utbildningen : En granskning av den avdragsgilla läxhjälpens påverkan på utbildningssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Björk; [2013]
    Nyckelord :läxor; läxhjälp; Rut-avdrag; likvärdighet; intervju;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete har jag undersökt om avdragsgill läxhjälp riskerar att utmana utbildningssystemets likvärdighet utifrån ett utbildningssociologiskt perspektiv. Detta för att på så sätt närma mig ett svar på vad förslaget om ett utökat Rut-avdrag för inhyrandet av läxhjälp från läxhjälpsföretag kan innebära. LÄS MER

  5. 5. Vanan och kapitalet : Högstadieelevers läs- och skrivvanor samt skrivande ur ett utbildningssociologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gina Collin; Klara Olofsson; [2012]
    Nyckelord :kulturellt kapital; Bourdieu; läs och skrivvanor; skrivande;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från Bourdieus begrepp kulturellt kapital och undersöker hur socioekonomisk bakgrund, kön och fritidsaktiviteter påverkar högstadieelevers förhållande till läsande och skrivande. Materialet är baserat på två källor, en enkätundersökning och en kvantitativ elevtextanalys där 102 elever i årskurs 9 har deltagit. LÄS MER