Sökning: "utbildningstraditioner"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet utbildningstraditioner.
1. Miljöproblematisk representation : En analys av geografiska läromedel
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Denna analys ämnade att undersöka hur ämnesstoff gällande miljöproblem i geografiska läromedel representeras. Representationen grundades på teorier om selektiva traditioner, utbildningsfilosofier och didaktiska typologier. Analysen har också undersökt hur detta innehåll har förändrats över tid i de utvalda läromedlen. LÄS MER
2. Litteraciteten som mur eller möjlighet. Lärares erfarenheter av att arbeta medlitteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring vad som kan utgöra hinder och svårigheter i arbetet med litteracitetsprocessen på Sfi, och hur skolan kan arbeta kring dessa hinder. Genom en kvalitativ intervjustudie har sex Sfi-lärares erfarenheter av att arbeta med litteracitetsprocessen hos Sfi-elever med kort utbildningsbakgrund samlats in. LÄS MER
3. "När man har tid så är det oerhört roligt" : En studie om fyra gymnasielärares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i ämnet historia
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka ett antal gymnasielärares upplevelser och attityder till planeringsarbetet som ett fenomen i ämnet historia. Studien har tre frågeställningar. Den teoretiska ansatsen belyser planeringsarbetet sett utifrån gymnasielärarnas proffession, didaktiska aspekter och utbildningstraditioner. LÄS MER
4. Mellan tradition och förändring: om lärare, professionella normer och politisk styrning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsen främsta syfte var att undersöka hur kursen Svenska 1 har utformats på en gymnasieskolas bygg- och anläggningsprogram efter införandet av Gy 11. Med hjälp av samtalsintervjuer undersöktes vad lärarna ansåg att eleverna skulle ha haft möjlighet att tillägna sig efter avslutad kurs. LÄS MER
5. Vi vill lira nu!!! Musiken som estetiskt mål och kreativt medel i högstadiets musikundervisning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Den här uppsatsens övergripande syfte är att undersöka huruvida högstadiets musikundervisning i första hand siktar mot utveckling genom musik –det vill säga elevernas egna skapande och upplevelse av musik, dess historiska och sociala sammanhang –eller i varierande utsträckning fostran till musik som ett estetiskt objekt. Metoderna jag använde var deltagande observationer i två högstadieklasser respektive intervjuer med deras respektive musiklärare efter det andra observationstillfället, vilket gav mig tillfälle att även ställa frågor uppkomna efter första observationen. LÄS MER