Sökning: "utdelningshöjning"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet utdelningshöjning.

  1. 1. Utdelningshöjning, en investerares välsignelse? - En empirisk studie om utdelning och dess påverkan på Svenska företag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niklas Fossum; Martin Jönsson; Magnus Skog; Kim Soléus; [2015]
    Nyckelord :Information asymmetry; Signaling effect; abnormal return; Dividend change; informationsasymmetri; signaleringseffekt; Large Cap OMX Stockholm; överavkastning; Utdelningar; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Utdelningshöjning, en aktieägares välsignelse? - En empirisk studie om utdelning och dess påverkan på Svenska företag Seminariedatum: 2015-06-04 Kurs: FEKH89, Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 hp Författare: Niklas Fossum, Martin Jönsson, Magnus Skog och Kim Soléus Handledare Tore Eriksson Fem nyckelord: Utdelningar, överavkastning, Large Cap OMX Stockholm, signaleringseffekt, informationsasymmetri Syfte: Syftet är att undersöka om en positiv utdelningsförändring har en positiv effekt på aktiepriset samt utreda huruvida storleken på utdelningshöjningen är väsentlig för aktiepriset. Metod: Studien tar en deduktiv ansats och en eventstudie har genomförts. LÄS MER

  2. 2. Marknadssignalering genom utdelningar och aktieåterköp : Utdelningar och aktieåterköp, vilka signaler de sänder till marknaden och signalernas effekter på marknadspriser. En studie av svenska företag noterade på Stockholmsbörsen

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Markus Gustafsson; Johan Hansson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadssignalering genom utdelningar och aktieåterköp: En studie av svenska företag Bakgrund: Investerarskydd och lagstiftning skiljer mellan olika länder och förekomsten av agentkostnader och asymmetrisk information varierar. Det krävs olika kontrollmekanismer för att minimera problem och skapa en rättvis och effektiv marknadsplats, varför distribution av överskottkapital introduceras genom utdelningar och aktieåterköp. LÄS MER