Sökning: "ute biologi"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden ute biologi.

  1. 1. F-6-lärares allmänna attityder till utomhuspedagogik i biologi och för främjandet av elevers kunskaper om djurliv : Primary school and preschool class teachers ́ general attitudes towards outdoor education in biology and to promote students ́ knowledge about wildlife

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Persson; [2023]
    Nyckelord :attityd; begrepp; biologi; djurliv; F-6-lärare; kunskaper och utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Arbetets problemområde handlar om att det finns många anledningar till att bedriva utomhusundervisning som forskningen visar på samtidigt som det finns en osäkerhet bland lärare att ta sig ut med eleverna. Syftet med denna uppsats är att ta reda på lärares (i F-6) attityder till att bedriva utomhuspedagogisk undervisning i biologi och för att elever ska få ämnesspecifika kunskaper och begreppskunskaper om djurliv. LÄS MER

  2. 2. ”Men det känns som man lär sig mer ute än inne” : En kvalitativ studie om elevers upplevelse av utomhusundervisning i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Sinnerbrandt; Johanna Sörensen; [2022]
    Nyckelord :utomhusundervisning; biologi; upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevernas upplevelse av att undervisas utomhus i ämnet biologi. Deltagarna i studien är tio elever från grundskolans tidigare åldrar, årskurs F-3. Arbetet har utgått från en kvalitativ metod där eleverna som medverkat i studien har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Digitala lärresurser kopplat till utomhuspedagogik i NO-undervisningen : En kvalitativ intervjustudie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Viktoria Sverre; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; naturvetenskap; digitala lärresurser; utomhuspedagogik; mellanstadiet; lärare; grundskolan; lärarperspektiv; hinder möjligheter; sociokulturellt perspektiv; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare på mellanstadiet beskriver användningen av digitala lärresurser kopplat till utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena, biologi, fysik och kemi. Metoden för studien har varit av kvalitativ art, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem NO-lärare med erfarenhet av utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande och NO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jaquline Andersson; Erika Törnlycke Brobeck; [2020]
    Nyckelord :biologi; fysik; kemi; kollaborativt lärande; kooperativt lärande; No;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är populärt ute på skolorna i Sverige och har enligt forskning positiva effekter för elevers lärande i allmänhet. Syftet med den här litteraturöversikten var att undersöka frågeställningen; Hur påverkas elevers lärande i NO av ett kooperativt arbetssätt? För att besvara frågeställningen genomfördes därmed en litteraturöversikt med fokus på aktuell forskning. LÄS MER

  5. 5. Studie i att utöka arealen rikkärr i Skåne - Med exempel på hur tre rikkärr kan utökas

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Examensarbeten i biologi

    Författare :Marcus Ljungdahl Brönmark; [2020]
    Nyckelord :Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : Rich fens contribute with numerous ecosystem services, such as the highest biodiversity found among wetlands, water purification, carbon sequestration, hydrological services, recreational and educational services are all part of services provided from rich fens. Drainage and land-use change has severely damaged or destroyed these services in many regions of Europe and Sweden; restoration plans are needed to change this trend. LÄS MER