Sökning: "ute leksaker förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ute leksaker förskolan.

  1. 1. Barns val i leken ur ett genusperspektiv : En studie ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victoria Lihden; [2022]
    Nyckelord :Girl; Boy; Children s Perspective; Gender; Free Play; Flicka; Pojke; Barns perspektiv; Genus; Fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en inblick i hur barnen ur ett genusperspektiv ser på de leksaker och lekar som de leker i den fria leken på förskolan. Empirin har samlats in från två olika förskolor, en som ligger i en tätort och en som ligger ute på landsbygden där sammanlagt 10 barn har medverkat. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ulrika Ögren; [2016]
    Nyckelord :Förskola; kontext; tolka; förståelse; hermeneutiken; redskap; förskollärare; betydelse; positionering och föreställning;

    Sammanfattning : Ulrika Ögren (2016). Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker. Halmstad Förskollärarutbildning: Halmstad Högskola. Forskare (Granberg, 2003; Nelson & Svensson, 2005) anser att leksaker från hemmet är viktiga och har betydelser för barn - bland annat att leksaker kan skapa trygghet. LÄS MER

  3. 3. Vad erbjuder förskolans leksaksförråd? : En kvalitativ studie om uteleksakernas möjligheter och begränsningar för barns lek i utevistelsen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Hanna Varnicke; Regina Strand; [2014]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Material; Utevistelse.;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan ska förskolan erbjuda barn en lärmiljö där de kan växla mellan olika aktiviteter såväl inomhus som utomhus. Studiens syfte är att undersöka de förutsättningar som olika leksaksförråds material erbjuder för barns lek och samspel under deras utevistelse. LÄS MER

  4. 4. Kan ute bli inne? : Utvecklingsarbete/Aktionsforskning om förskolebarns utevistelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Emelie Claesson; Sara Forsbring; [2013]
    Nyckelord :aktionsforskning; material; utemiljö; förskola;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden redogörs för barns utevistelse på förskolan och utemiljöns påverkan på deras lärande och samspel. Tidigare forskning visar på att utomhusmiljön måste inbjuda barnen till stimulans, utmaningar och kreativitet. I läroplanen (1998 rev 2010, s. LÄS MER

  5. 5. Utelek på förskolan : en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Anna Andersson; [2009]
    Nyckelord :utelek; lek; förskola; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att dels undersöka vad barn leker och vad de leker med vid utevistelse på förskolan och dels att studera leken ur ett genusperspektiv. Läroplanen för förskolan framhäver att barn har rätt att vistas både inne och ute på förskolan samt att de ska ges möjlighet till att leka utifrån deras fantasi och intressen. LÄS MER