Sökning: "uteförskolor"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet uteförskolor.

  1. 1. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER

  2. 2. “Allt man kan göra inne kan man också göra ute” : -en attitydstudie om vårdnadshavares uppfattningar av utomhuspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Olsson; [2021]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; outdoor preschool; guardians perceptions; children s outdoor activities; Utomhuspedagogik; uteförskola; vårdnadshavares uppfattningar; barns utevistelse;

    Sammanfattning : Då den spontana naturkontakten har minskat för barn idag och att samspelet mellan vårdnadshavare och förskolepersonal kan styra hur mycket tid barnen vistas utomhus på förskolan kan valet av förskola påverka barnens möjligheter till naturkontakt. Målet med studien är att undersöka varför en grupp vårdnadshavare valt uteförskola åt sina barn samt vad deras uppfattningar är om barns utevistelse på förskolorna. LÄS MER

  3. 3. Närhet och vila i förskolan : En studie om närhet och vila i uteförskolan i jämförelse med den traditionella

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jonna Paegle; [2020]
    Nyckelord :Attachment; rest; preschool; Närhet; vila; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att jämföra hur förskollärare i utomhusförskolor jämfört med förskollärare i den traditionella förskolan tillfredsställer barnens behov av vila och närhet. Undersökningen sker med hjälp av intervjuer av förskollärare på olika verksamheter. LÄS MER

  4. 4. Naturen som undervisningsarena : En didaktisk studie om förskollärares erfarenheter och upplevelser inom utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Milehag; Märta Lindén; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusförskola; naturförskola; undervisning; förskola; skola; pedagogik; lärande utomhus; planerad aktivitet utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur undervisning kan bedrivas utomhus. I studien intervjuas fyra förskollärare verksamma i uteförskolor och förskolor med uteprofilering. Vi vill lyfta deras erfarenheter och upplevelser om undervisning utomhus. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik : Barns uppfattningar om att gå på en uteförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Caroline Borgström; [2015]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; uteförskola; fördelar; nackdelar;

    Sammanfattning : Med bland annat Anders Szczepanskis avhandling Handlingsburen kunskap som bakgrund är mitt syfte att undersöka hur barn uppfattar sin uteförskola. För att nå studiens syfte och få svar på och dess frågeställningar har jag valt att studera olika forskningsrapporter av huvudsakligen Anders Sczepanskij som är en av de främsta forskarna inom utomhuspedagogik. LÄS MER