Sökning: "utegården förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden utegården förskola.

  1. 1. Lärmiljöers påverkan i förskolan : En intervjustudie om pedagogers syn på lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Magnusson; Elin Lundblad; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; anpassning; handling och arbete; lärmiljö; pedagogens roll; proximal utvecklingszon; utegård och utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Abstract  Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur pedagogerna tar tillvara på lärmiljöerna som de har på sin förskola, inriktat på utomhusmiljön. I analysen används Vygotskijs teori, sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Förskolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Broberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lefebvre rumsteori; Produktion av rum; Utemiljö;

    Sammanfattning : Jag upplever att det på förskolor råder delade meningar kring utemiljöns värde och funktion, vilket skulle kunna leda till olika förutsättningar för barnen vid utevistelse. I läroplanen Lpfö 18 (Skolverket 2018) framgår det att förskolans miljö och personal ska ge alla barn lika förutsättningar till lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Barns förutsättningar för den grovmotoriska utvecklingen i utomhusmiljön : - En kvalitativ intervjustudie om pedagogers upplevelser om att kunna möjliggöra för barns grovmotoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alicia Källström; Maja Ufhäll; [2021]
    Nyckelord :Pedagoger; kvalitativa intervjuer; kommunal förskola; privat föräldrakooperativ förskola; motorikutveckling; sociokulturellt perspektiv; utomhusmiljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers upplevelser om hur de kan möjliggöra för barnens grovmotoriska utveckling i utomhusmiljön. Genom kvalitativa intervjuer med drag av tolkande hermeneutik har vi, författare, genomfört semistrukturerade intervjuer med tio pedagoger på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Lärnademöjligheter på förskolans utegård : En kvalitativ studie om arbetslags förståelse för lärandemöjligheter på förskolans utegård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Johansson; Annie Målevik; [2021]
    Nyckelord :förskola; utegård; lärandemöjligheter; arbetslag; kollegialt samtal;

    Sammanfattning : Lärande och utveckling är två begrepp som kontinuerligt ska diskuteras i arbetslaget i förskolans verksamhet. Hur lärande uppfattas och kommer till uttryck skiljer sig från individ till individ. Studiens syfte är att bidra med ökad förståelse för vilka lärandemöjligheter som arbetslag beskriver att förskolans utegård erbjuder. LÄS MER

  5. 5. Inflytande över utegården på förskolan : en studie om inflytande över förskolors utegårdar från huvudmäns och förskolepedagogers perspektiv

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Micaela Abelson; Linn Broström; [2020]
    Nyckelord :Inflytande; förskola; förskolans utegård; huvudmannanivå; individnivå; makt; barn perspektiv; barnsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad förskolepedagoger och huvudmän anser om deras och barns inflytande över utegårdarna på förskolor i Västra Götaland. En kvantitativ datainsamlingsmetod har valts ut genom enkäter för att kunna besvara studiens frågeställningar. LÄS MER