Sökning: "utelek"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade ordet utelek.

  1. 11. “Jag brukar säga att det måste hagla älgar…”- En kvalitativ studie om utevistelse på fritidshemmet i stadsmiljö

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karolina Gabrielsson; Anna Lövang; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractForskare är eniga om att utevistelse för barn och unga är betydelsefullt. En bra barndom kopplas ihop med utelek. Enligt de svenska bestämmelserna för fritidshem ska alla elever ges möjlighet att vistas i olika utemiljöer. Eleverna ska även ges möjlighet till utevistelse, vistelse i naturen och friluftsliv. LÄS MER

  2. 12. UTOMHUSPEDAGOGIK ELLER UTEVISTELSE? : Intervjustudie med verksamma i förskolan om uteverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Renström; [2018]
    Nyckelord :Lärande utomhus; vinter; skogen; förskola; pedagogiskt förhållningssätt; medforskande; lek utomhus; utelek;

    Sammanfattning : Rapporten redovisar en kvalitativ studie med intervju som metod. Studiens syfte var att fördjupa kunskapen om hur uteverksamheten bedrivs i den samtida förskolan. LÄS MER

  3. 13. Planera för barn i förtätad stad : En studie av hur barnvänliga utemiljöer för skolor och förskolor kan skapas i samband med stadsförtätning i Eskilstuna kommun

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Lovisa Andersson; [2017]
    Nyckelord :children; densification; outdoor environments; schools; preschools; Eskilstuna; urban planning; barn; förtätning; friytor; utemiljöer; skolor; förskolor; Eskilstuna; stadsplanering;

    Sammanfattning : I och med en växande befolkning och negativ klimatpåverkan går dagens planeringstrend i Sverige mot förtätning som innebär att städer utvecklas genom att ny bebyggelse koncentreras på redan exploaterad mark. Trots att förtätning är förknippat med hållbarhet har denna strategi resulterat i att barns betydelsefulla utemiljöer, såsom skol- och förskolegårdar, tagits i anspråk. LÄS MER

  4. 14. "Jag kan mer än du tror!" - En studie om lärande på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aleksandra Ciechonska; Aleksandra Olszanowska; [2017]
    Nyckelord :förskola; lärande utveckling; pedagogers roll; sociokulturell teori; utelek; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur pedagoger tar vara på barns utelekar för att utveckla deras kunskaper och hur detta påverkar barnets lärande och utveckling. Tidigare forskning betonar vikten av vuxnas närvaro i barns lekar eftersom det har positiva konsekvenser för barns lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 15. En pinne eller en kikare? : En kvalitativ studie om det naturliga materialets handlingserbjudande i förskolans utemiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Lindholm; Sofia Wallin; [2017]
    Nyckelord :Naturligt material; barn; utomhuslek; medierande handling; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn använder sig av det naturliga materialet i sin lek utomhus. Forskning visar att det naturliga materialet är något som är bra och utvecklande för barn men att förskollärare har minimal kunskap om detta. LÄS MER