Sökning: "utemiljö lek och lärande i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden utemiljö lek och lärande i förskolan.
1. Utemiljön som lärmiljö : Förutsättningar och nyttjande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utevistelsen är högt värderad i Sverige och den svenska förskolan. I förskolans uppdrag ingår att det ska erbjudas miljöer som främjar utveckling och lärande. I studien beskrivs miljöer som, med pedagogers inblandning, syftar till att främja lek och lärande med begreppet lärmiljöer. LÄS MER
2. Utemiljöns betydelse för förskolebarns språk : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Språket har en stor betydelse för barns utveckling, lärande, kommunikation och samspel, enligt den sociokulturella teorin som är vald för analys i denna studie. Barn som dagligen spenderar mycket tid på förskolan i samspel med andra barn och vuxna behöver språket. LÄS MER
3. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i förskoleverksamhet. LÄS MER
4. Planera undervisning i förskolan utifrån barns utforskande : ett posthumanistiskt perspektiv på plats och material i förskolans utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I föreliggande studie utforskas förskolegårdens platser och material ur ett posthumanistiskt perspektiv, genom att uppmärksamma yngre barns lek och utforskande i utomhusmiljöer, med avsikt att få en didaktisk relevant insikt i hur platser och material står i relation till var och hur planerad undervisning kan ske utomhus på förskolegården. Olika teorier vidgar vår förståelse om världen vilket kan innebära en central skillnad från vad vi är vana vid att tänka kring. LÄS MER
5. Förskolans utemiljö : ur förskollärares perspektiv på barns intresse.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I undersökningen lyfts förskollärarnas arbete med att ta tillvara på barns intresse i förskolansutemiljö. Vikten av förskollärarens roll vid barns intresse i förskolans utemiljö har en storbetydelse för barns lärande. Utformningen av miljön på förskolans gård har därför storbetydelse för barns utveckling. LÄS MER