Sökning: "utemiljö lek och lärande i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden utemiljö lek och lärande i förskolan.

  1. 1. Utemiljön som lärmiljö : Förutsättningar och nyttjande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Callenberg Danyal; Rebecka Fahlström Östvang; [2023]
    Nyckelord :utemiljö; erbjudande; affordance; lärmiljö; utomhuslärande; årstider;

    Sammanfattning : Utevistelsen är högt värderad i Sverige och den svenska förskolan. I förskolans uppdrag ingår att det ska erbjudas miljöer som främjar utveckling och lärande. I studien beskrivs miljöer som, med pedagogers inblandning, syftar till att främja lek och lärande med begreppet lärmiljöer. LÄS MER

  2. 2. Utemiljöns betydelse för förskolebarns språk : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Zeinab Barbich; Pernilla Westin; [2021]
    Nyckelord :Barns språk; förskollärare; kommunikation; socialt samspel; sociokulturell teori; språkaktiviteter och utemiljö;

    Sammanfattning : Språket har en stor betydelse för barns utveckling, lärande, kommunikation och samspel, enligt den sociokulturella teorin som är vald för analys i denna studie. Barn som dagligen spenderar mycket tid på förskolan i samspel med andra barn och vuxna behöver språket. LÄS MER

  3. 3. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Niki Lindgren; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; development; learning; play; pedagogical quality; socialt samspel; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen  av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del  av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med  formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i  förskoleverksamhet. LÄS MER

  4. 4. Planera undervisning i förskolan utifrån barns utforskande : ett posthumanistiskt perspektiv på plats och material i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Indira Hamzic; Martina Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Aktör nätverksteori; Förskolegård; Material; Plats; Posthumanistiskt perspektiv; Undervisning; Utomhusmiljö.;

    Sammanfattning : I föreliggande studie utforskas förskolegårdens platser och material ur ett posthumanistiskt perspektiv, genom att uppmärksamma yngre barns lek och utforskande i utomhusmiljöer, med avsikt att få en didaktisk relevant insikt i hur platser och material står i relation till var och hur planerad undervisning kan ske utomhus på förskolegården. Olika teorier vidgar vår förståelse om världen vilket kan innebära en central skillnad från vad vi är vana vid att tänka kring. LÄS MER

  5. 5. Förskolans utemiljö : ur förskollärares perspektiv på barns intresse.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Olsson; Hanna Åvall; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; utemiljö; förskolans gård; barns intresse; barns inflytande;

    Sammanfattning : I undersökningen lyfts förskollärarnas arbete med att ta tillvara på barns intresse i förskolansutemiljö. Vikten av förskollärarens roll vid barns intresse i förskolans utemiljö har en storbetydelse för barns lärande. Utformningen av miljön på förskolans gård har därför storbetydelse för barns utveckling. LÄS MER