Sökning: "utemiljö"
Visar resultat 11 - 15 av 607 uppsatser innehållade ordet utemiljö.
11. "Man får vilja" : En studie om barns inflytande i förskolan
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskolebarn samt förskollärare resonerar om barns inflytande i förskolan. Vi vill även undersöka vilka möjligheter och begränsningar som finns för barns inflytande och hur förskollärare förhåller sig till de gränsdragningar de gör. LÄS MER
12. Ett gestaltningsförslag av utemiljön på Värpinge äldreboende : en utformning för inspiration
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : På Värpinge äldreboende i Lund finns det en innergård tillgänglig för de boende att vistas i, men innergården har under de senaste åren åsidosatts och är inte längre en lika besökt, välskött och rofylld plats. Detta självständiga arbete är en fallstudie, och ett gestaltningsförslag tas fram som inspiration till möjliga förändringar av äldreboendets utemiljö. LÄS MER
13. ... och benen är fulla med spring! Barns bristande rätt till en god utemiljö i förskolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : Today, 86% of children between the age of 1 and 5 are enrolled in preschools in Sweden. The outdoor environment is important to support children’s development, health, and wellbeing. Children’s perception of what an appropriate outdoor environment is often differs from what adults consider to be a god and healthy outdoor environment. LÄS MER
14. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER
15. Behöver ytterstaden bli innerstaden för att vara socialt hållbar? : En fallstudie av Husbys utemiljöer
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Miljonprogramsområden karaktäriseras i många fall av en enformig bebyggelse, storabostadsgårdar, trafikseparering och mycket grönska. Dessa områden är i behov avupprustning, både invändigt men även i den offentliga miljön. Idag råder ett stadsmässigtideal inom stadsplanering. LÄS MER