Sökning: "utepedagogik matematik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden utepedagogik matematik.

  1. 1. Utomhuspedagogik I Matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mathilda Bernroth; Norea Jeppsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; utomhuspedagogik; utematematik;

    Sammanfattning : Tanken med denna text är att undersöka hur vi som lärare kan arbeta med utepedagogik i matematikundervisningen för att främja elevernas kunskapsutveckling utifrån de fem matematiska förmågorna. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi båda observerat att utomhuspedagogik inom matematikundervisningen inte används. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik och naturvetenskap – inlärnings- och hälsoeffekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Brzezinski; Elin Frank Granberg; [2021]
    Nyckelord :health; health impact; learning; science; outdoor education; hälsa; hälsopåverkan; lärande; naturvetenskap; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt inriktar sig mot utomhuspedagogik i lågstadiet inklusive förskoleklassen. Syftet med arbetet har varit att ta reda på hur utepedagogik och regelbunden utevistelse påverkar elever både ur ett inlärningsperspektiv samt ur ett hälsoperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Olika lärandesituationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Jönsson; Jenny Andersson; [2008]
    Nyckelord :förmåga; förskola; grundskola; intelligenser; matematik; olika arbetssätt; sinnen; undervisning; olika situationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka om olika lärandesituationer (utepedagogik, innepedagogik – laborativt och innepedagogik – abstrakt tänkande) påverkar och stimulerar olika förmågor vid olika matematiktillfällen. Vi vill även se om pedagogen kan stimulera aktiveringen av förmågorna och hur eleverna tar emot och aktiverar förmågorna själva. LÄS MER