Sökning: "uterum förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden uterum förskolan.

  1. 1. Har leken i förskolan ett egenvärde eller ska leken pedagogiseras? : En minietnografisk studie om pedagogers deltagande i leken i inne- och utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Julia Gustafsson; Malena Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; lek; lärande; undervisning; pedagogers deltagande; innemiljö; utemiljö; verksamhetsteori; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse om pedagogers förhållningssätt till deltagande i barns lek genom att jämföra pedagogers deltagande i leken inomhus respektive utomhus. Jämförelsen bidrar till förståelsen av pedagogers förhållningssätt till deltagande i lek genom att fokus läggs på miljön som påverkande faktor för deltagandet. LÄS MER

  2. 2. Förskolan Vulkanen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anna Östberg; [2016]
    Nyckelord :Vasalund; Förskola; Pedagogik; Arkitektur; Solna; Landskap; Kvarteret Framnäs; Vulkanen;

    Sammanfattning : Förskolan Vulkanen Det här projektet handlar om rum för lärande och mer specifikt en förskoleverksamhet i Vasalund, Solna. Jag har fördjupat mig i Reggio Emilia-pedagogiken och fokuserat på hur den fysiska miljön kan verka som ett pedagogiskt hjälpmedel. Projektet har en stark förankring i det omkringliggande landskapet. LÄS MER

  3. 3. Lek och lärande i uterummet vid förskolan

    M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Anna Bråvik; Annika Häsänen; [2011]
    Nyckelord :Förskola; uterum; lek; planerade aktiviteter;

    Sammanfattning : Idag är mycket av den pedagogiska verksamheten förlagd inomhus, syftet med detta arbete var därför att belysa lekens samt uterummets betydelse för barns lärande. Detta arbete med innehållet lekfulla och lärande aktiviteter skall väcka nyfikenhet och ses som ett inspi-rationshäfte att flytta ut den pedagogiska verksamheten till uterummet. LÄS MER

  4. 4. Teknik i förskolans uterum - förutsättningar och innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Helena Grimelius; [2010]
    Nyckelord :barnsyn; bygg och konstruktion; pedagogiskt förhållningssätt; teknik; utepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga och beskriva hur förskolan möjliggör för barnen  att uppleva teknik i uterummet och vilka förutsättningar som finns för att ytterligare stimulera dem för ämnet. Jag ger en beskrivning av denna verksamhet vid fyra förskolor vilka har varierande grad av teknikprofil för att se likheter och skillnader i deras arbets- och förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Att använda eller inte använda uterummets möjligheter i det språkutvecklande arbetet i förskolan

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Gyllencraft; [2010]
    Nyckelord :uterummet; utomhuspedagogik; språkutveckling; språkutvecklande arbete;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har undersökt om och i så fall hur förskolor bedriver ett språkutvecklande arbete i uterummet. Tidigare forskning och litteratur om språkutveckling och utomhuspedagogik presenterades tillsammans med förskolans styrdokument och jämfördes med det empiriska underlaget. LÄS MER