Sökning: "uteslutning i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden uteslutning i förskolan.
1. Alla får vara med : En studie om konflikthantering och om barns delaktighet och utanförskap i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Leken i förskolan har en central roll för barns utveckling och lärande. I leken är det omöjligt att undgå konflikter och orättvisor. Än mer komplext blir det utifrån resonemanget om att “alla får vara med”. LÄS MER
2. ”Att veta det rätta är inte samma sak som att göra det rätta” : Kränkande behandling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Den här studien handlar om kränkande behandling i förskolan. Studiens syfte är att få mer kunskap om förekomsten av kränkningar i förskolan samt om förskollärare och barnskötare arbetar aktivt mot kränkande behandling. LÄS MER
3. Barnet, bilderna och den alternativa kommunikationen : En diskursanalys av språkstödjande material i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Alla barn har inte de förutsättningar som krävs för ett talat språk, vilket gör att alternativa kommunikationssätt krävs för att barnet ska möjliggöras ett redskap och en språklig form för att uttrycka sin mening. Forskning visar att det finns ett stort intresse för att hitta alternativa kommunikationssätt genom språkstödjande material för barn men att fokuset tycks hamna på teknologin och att undervisa om materialet istället för att använda det i kommunikativt syfte. LÄS MER
4. Language is the Key to All Learning : A Study in the Preschools' and Kindergartens' Work for Future Inclusion in Socioeconomic Vulnerable Areas
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study is focusing on the importance of the development of children’s language skills in preschools and kindergartens for successful implementation of children’s capabilities in future life. This is particularly vital for children growing up in socioeconomic vulnerable areas. LÄS MER
5. "Vi kan inte leka tillsammans..." : - En kvalitativ studie om pedagogers synsätt på kränkande behandling och diskriminering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Barn ses ofta som 'oskyldiga' och anses inte kunna utföra kränkande handlingar eller diskriminering. Forskning fastslår däremot att detta sker inom förskolan och visar därför att det är ett relevant område även inom förskolan, barn är kapabla att utföra handlingar som kan beskrivas som kränkande och diskriminerande. LÄS MER