Sökning: "uteslutning i lek förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden uteslutning i lek förskolan.
1. Alla får vara med : En studie om konflikthantering och om barns delaktighet och utanförskap i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Leken i förskolan har en central roll för barns utveckling och lärande. I leken är det omöjligt att undgå konflikter och orättvisor. Än mer komplext blir det utifrån resonemanget om att “alla får vara med”. LÄS MER
2. ”Att veta det rätta är inte samma sak som att göra det rätta” : Kränkande behandling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Den här studien handlar om kränkande behandling i förskolan. Studiens syfte är att få mer kunskap om förekomsten av kränkningar i förskolan samt om förskollärare och barnskötare arbetar aktivt mot kränkande behandling. LÄS MER
3. Förskollärares arbete för att möjliggöra barns inkludering i den fria leken : En kvalitativ intervjustudie om inkluderingsarbete i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra förskollärares förhållningssätt till barn som utesluts och hur de arbetar för att inkludera alla barn i den fria leken. För att belysa hur förskollärarna arbetar har ett didaktiskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv använts i analysen av resultatet. LÄS MER
4. "Vi är redan fyra" : En vetenskaplig essä om makt och förhållningssätt i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna essä inleds med två dilemman som speglar barnet och pedagogen i relation till den fria leken i en förskolemiljö. Den fria leken definierar vi som alla de tillfällen i förskolan som inte är planerade aktiviteter eller rutiner som till exempel vila och matsituationer. LÄS MER
5. "Då tänker jag aldrig vara med dig igen!" : - En observationsstudie om barns stratigier i leken.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera barnens lek i förskolan. Genom observationer har vi undersökt vilka strategier barnen använder sig av när de vill delta i- eller skydda en pågående lek samt hur barnen förhandlar om lekens innehåll. LÄS MER