Sökning: "utformning av pedagogiska verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden utformning av pedagogiska verktyg.

  1. 1. Digitala verktyg i SO-undervisningen : Lärares uppfattningar om effekter på elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Karin Johannesson; Tilda Plantin Ewe; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; learning environment; digital competence; sociocultural perspective; Digitala verktyg; lärmiljö; digital kompetens; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Digitala verktyg får en ökad spridning i samhället och läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) förespråkar en ökad användning av digitala verktyg i undervisningen. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare använder digitala verktyg i SO-undervisningen, samt vilka effekter digitala verktyg har på elevers engagemang och lärande sett ur ett lärarperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Inomhusmiljöns betydelse för språkstimulering i förskolan : En studie om förskollärares inställning till inomhusmiljöns betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmy Eriksson; Rebecka Fredlund; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; inomhusmiljö; förskollärare; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om hur den pedagogiska inomhusmiljön kan verka som språkstimulerande. Studien kommer även att behandla förskollärares förhållningssätt i förhållande till miljö och barns språkutveckling. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod där vi har genomfört intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  3. 3. När skolan sätter eleven på kartan : - en tematisk studie om skolpersonalens sätt att beskriva elever i pedagogiska kartläggningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Isaksson; Sara Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :pedagogisk kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; tematisk analys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka pedagogiska kartläggningar för att studera hur elevers skolsituation beskrivs av skolpersonal i dem. Med skolpersonal avses den personal som deltagit i arbetet.  Den pedagogiska kartläggningen är en del av den pedagogiska utredningen vars syfte är beskriva elevers skolsituation. LÄS MER

  4. 4. Lärmiljön som verktyg i förskollärares inkluderingsarbete : En observationsstudie om hur lärmiljöer kan bidra till att inkludera barn i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Alva Berglund; [2022]
    Nyckelord :inclusion; learning environment; preschool; special support; förskola; inkludering; lärmiljö; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med en fördjupad kunskap om hur anpassningar i lärmiljöerna kan bidra till att barn i behov av särskilt stöd och anpassningar inkluderas i förskolans utbildning utifrån sina egna förutsättningar. För att uppnå detta syfte har jag använt mig av deltagande observation, där tre förskollärare observerats under tre förmiddagar. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av språklig variation för elevers identitet- och språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Hiba Abdelrahman; Max Hedlund; [2021]
    Nyckelord :andraspråkselever; andraspråksutveckling; flerspråkighet; identitetsutveckling; språklig variation;

    Sammanfattning : Vi har under tidigare kurser i ämnet Svenska på Malmö Universitet fått lära oss hur läroplanen styr ämnets bärande delar. Bland annat har Malmgren i sin bok Svenskundervisning i grundskolan från 1996 beskrivit den pedagogiska praktikens förändring. LÄS MER