Sökning: "utilitarism och hedonism"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden utilitarism och hedonism.

  1. 1. Hur attityder gentemot AI-rekommendationer påverkas av jämförelse med mänskliga rekommendationer : Word-of-machine effect i relation till distinktionsbias

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Emelie Aalto; Jaqueline Darnakas; [2021-12-08]
    Nyckelord :AI-baserade rekommendationer; distinktionsbias; word-of-machine effect; hedonism; utilitarism;

    Sammanfattning : Dagens samhälle står för närvarande inför en ökning av AI-baserad assistans. Med grund i detta har det blivit centralt att ta reda på hur människan ställer sig till användningen av dessa system. LÄS MER

  2. 2. Den moderna modebutiken : Kampen mot hållbar konkurrenskraft inom svenska trasitionella modebutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Tobias Minin; Viktor Petersson; [2021]
    Nyckelord :Modern retail fashion store; retail death; Customer value proposition; hedonic; utilitaristic; shopping motivation; 3P; customer experiences; activities; competitive advantage.; Modern retail fashion store; retail death; Customer value proposition; hedonic; utilitaristic; shopping motivation; 3P; customer experiences; activities; competitive advantage.;

    Sammanfattning : I skuggan av den ökande svenska elektroniska detaljhandeln står en fysisk butikshandel inom mode på sin bristningsgräns. När allt fler konsumenter väljer att konsumera mode genom den digitala världen så kan det få förödande konsekvenser för den fysiska modebutikshandeln. LÄS MER

  3. 3. Varför internationell marknadsföring : En studie om internationella marknadsföringsstudenters motivationer bakom deras programval 

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Industriell ekonomi och organisation

    Författare :Dominic Mills; Maximilian D´Alessandro; [2020]
    Nyckelord :Motivation; students; consumer behaviour; hedonism; utilitarism; intrinsic motivation; extrinsic motivation;

    Sammanfattning : Abstract   Date:                           2020/06/02   Level:                          Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr   Institution:                  School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors:                      D’alessandro Maximillian            &       Mills Dominic                            (1995/02/11)                                                    (1998/09/26)   Title:                            Why international marketing? - A study on the underlying motivational factors behind international marketing students choice of higher education   Tutor:                          Andreas Pajuvirta   Keywords:                   Motivation, students, consumer behaviour, hedonism, utilitarism, intrinsic motivation, extrinsic motivation   Research question:      Which motivational factors affect students when choosing the international marketing programmes in Sweden?   Purpose:                     The aim of this study is to contribute to a greater understanding of the existing, limited research regarding the motivational factors behind international marketing students choice of course. Furthermore, the study aims to create a holistic view of what motivational factors affect international marketing students when choosing their course. LÄS MER

  4. 4. Influencer marketing : Mode- vs. IT-branschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Jonasson; Carolina Levinsson; [2019]
    Nyckelord :Influencer marketing; marketing; hedonic; utilitarian; fashion; IT; Influencer marketing; marknadsföring; hedonistiskt; utilitaristiskt; mode; IT;

    Sammanfattning : Influencer marketing är ett växande fenomen och blir alltmer vanligt som marknadsföringsverktyg på sociala medier. Efter att granskat tidigare forskning upptäckte vi att det tidigare inte forskats mycket kring hur influencer marketing skiljer sig åt mellan olika branscher. LÄS MER

  5. 5. En sömlös upplevelse - från recept till färdig rätt : En kvantitativ studie om omnikanalers påverkan på kundbeteende i livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Elin Andersson; Rebecca Neilan; Vilma Nordén; [2017]
    Nyckelord :Omnichannel; omnishopper; value; loyalty; hedonism; utilitarism; involvement; shopping motives; Omnikanal; omnishopper; värde; lojalitet; hedonism; utilitarism; engagemang; shoppingmotiv;

    Sammanfattning : Problemformulering: Digitaliseringen har bidragit till utökad kanalanvänding i kundens köpprocess och har medfört att kunder ställer krav på att upplevelsen ska vara likartad i samtliga kanaler. Det är integreringen mellan kanaler som skapar omnikanaler. LÄS MER