Sökning: "utilitaristiskt"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet utilitaristiskt.
1. Konsumentbeteende inom mode under en tid av hög inflation : En kvalitativ studie som utforskar modekonsumenters upplevda värde och engagemang
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : I kontexten av ekonomiska förändringar har skiftande konsumentbeteenden betydelse. Ett exempel är att den höga inflationen i Sverige har medfört ett förändrat konsumentbeteende gällande behov och köp av icke-nödvändiga varor som modeprodukter. LÄS MER
2. Svartsjuka och lycka - I dagens samhälle
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna text utreder de implikationer svartsjuka ger på den övergripande lyckan i samhället idag, tolkat mot olika normer angående vårt relaterande i främst romantiska partnerskap. Det finns teorier som hävdar att svartsjuka kan vara negativt för samhället, och det finns teorier som hävdar motsatsen. LÄS MER
3. Utilitarism och pliktetik: om gymnasieelevers möte med moralfilosofin
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I gymnasiets filosofiundervisning blir eleverna bekanta med olika normativa etiska teorier. Föreliggande studie försöker besvara frågan huruvida elevernas möte med dessa teorier – främst utilitarism och pliktetik – medför att deras moraluppfattningar påverkas. LÄS MER
4. En samhällsnyttig straffprocess? - De straffprocessuella funktionernas genomslagskraft som en funktion av beviskravet för fällande dom i brottmål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Framställningen syftar till att utreda hur mycket genomslagskraft straffprocessens olika funktioner får givet ett visst beviskrav. En modern syn på straffprocessen är det s.k. differentierade funktionstänkandet där funktionerna har olika stort genomslag i olika stadier av straffprocessen. LÄS MER
5. Varför internationell marknadsföring : En studie om internationella marknadsföringsstudenters motivationer bakom deras programval
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Industriell ekonomi och organisationSammanfattning : Abstract Date: 2020/06/02 Level: Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors: D’alessandro Maximillian & Mills Dominic (1995/02/11) (1998/09/26) Title: Why international marketing? - A study on the underlying motivational factors behind international marketing students choice of higher education Tutor: Andreas Pajuvirta Keywords: Motivation, students, consumer behaviour, hedonism, utilitarism, intrinsic motivation, extrinsic motivation Research question: Which motivational factors affect students when choosing the international marketing programmes in Sweden? Purpose: The aim of this study is to contribute to a greater understanding of the existing, limited research regarding the motivational factors behind international marketing students choice of course. Furthermore, the study aims to create a holistic view of what motivational factors affect international marketing students when choosing their course. LÄS MER