Sökning: "utklädningskläder"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet utklädningskläder.

  1. 1. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Waldhagen; Matilda Waldestål; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER

  2. 2. ”Den vi träffade idag, det var den riktiga Mulle” : En receptionsstudie om barns möten med Skogsmulle

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2022]
    Nyckelord :Skogsmulle; costume; outdoor education; reception theory; realunreality; preschool; fictional characters; biophilia; imagination; children´s culture; Skogsmulle; utklädningskläder; utomhuspedagogik; receptionsteori; realunreality; förskola; sagofigurer; biofili; fantasi; barnkultur;

    Sammanfattning : Children meet adults dressed out in costumes in various situations. One of these characters is Skogsmulle in Friluftsfrämjandets outdoor education. Since the mid-1950´s Skogsmulle has been part of Swedish childhoods, and the concept has also spread to other countries around the world (C. Lindgren, 2021). LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om materialplacering i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Nilsson; Sandra Salo; [2019]
    Nyckelord :barns handlingsutrymme; barnsyn; inomhusmiljö; material; otillgänglighet; placering; postmodernism tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka förskollärares uppfattningar om relationen mellan materialets placering och barns handlingsutrymme i förskolans inomhusmiljö. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med totalt sex förskollärare på sex olika förskolor, och datan analyserades med hjälp en innehållsanalys och centrala begrepp ur det postmoderna perspektivet. LÄS MER

  4. 4. "Flickor kan inte vara batman" : Flickors och pojkars föreställningar om kön och pedagogernas förhållningsätt ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Veronica Landemyr; Jessica Johnsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; barns föreställningar; pojke; flicka; genus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka föreställningar flickor och pojkar har om kön och hur barnen upplever pedagogernas förhållningssätt ur ett genusperspektiv. De frågeställningar som vår studie utgår ifrån är: Vilka föreställningar har flickor och pojkar om kön? Hur upplever barnen pedagogernas förhållningssätt? I avsikt att närma oss barns föreställningar om det aktuella området så använder vi oss av en kvalitativ studie, där 30 barn medverkar i gruppintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Främjande arbete för flerspråkiga barn : Pedagogers syn och tankar kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helin Saado; Esra Yurdakul; [2014]
    Nyckelord :flerspråkighet; främjande och språkutvecklande arbetssätt; modersmål; identitet; kultur;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om pedagogers syn och tankar kring flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet med studien är att undersöka vilka arbetssätt de intervjuade pedagogerna använder för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. LÄS MER