Sökning: "utländsk födda"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden utländsk födda.

  1. 1. Mångfald och Inkludering på den Svenska Arbetsmarknaden : En Kvalitativ Studie om Utrikesfödda Kvinnors Upplevelser och Erfarenheter av Diskriminering i Arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Mohammad Shams; [2023]
    Nyckelord :Foreign-born; women; Swedish labor market; discrimination; foreign background; Utrikes födda; kvinnor; svensk arbetsmarknad; diskriminering; utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate the experiences from the Swedish labor marketamong some foreign-born women. To answer the purpose, the following questions wereformulated:- Has it been easy or difficult for the foreign-born women to find work in Sweden?- How have the foreign-born women been treated by employers and work colleagues in theworkplace?- How and for what reason do the foreign-born women feel that they have been discriminatedagainst in a working life context? What experiences do they have?Based on a qualitative research method, five interviews were conducted with foreign-bornwomen who have been, and are, active in Swedish working life. LÄS MER

  2. 2. Främling i mitt egna land : En kvalitativ studie om identitetsskapandet hos andra generationens invandrare

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hedil Kazem; Cucovic Maida; [2021]
    Nyckelord :Attributiontheory; Belonging; Cultural identity; Ethnic identity; Globalization; Second generation immigrants; Andra generationens invandrare; Attributionsteorin; Etnisk identitet; Globalisering; Kulturell identitet; Tillhörighet;

    Sammanfattning : Socialt arbete inkluderar ofta individer som på något sätt lever utanför det normativa samhället. Fall som berör perosner med utländsk bakgrund kan ofta missförstås eftersom den Eurocentriska ideologin inte alltid är rådande för alla. LÄS MER

  3. 3. Inställning till vidareutbildning hos anställda i relation till etnicitet och kön : Bör Fatima utbilda sig?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ömer Altun; [2021]
    Nyckelord :stereotypes; in-group out-group; coordination; synchrony; gender ethnical equality;

    Sammanfattning : I rapporten På tal om kvinnor och män (Jämställdhetsmyndigheten, 2020) framkommer att andelen kvinnor bosatta i Sverige som var födda i Asien eller övriga världen med mer än 3 års eftergymnasial utbildning var 27% respektive 24%. Motsvarande andel för kvinnor födda i Sverige var 34%. LÄS MER

  4. 4. Barriärer och broar som möter välfärdens nya chefer : En kvalitativ studie om hur kvinnor med utländsk bakgrund upplever vägen till en ledande position

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Arbenita Tahiri; Nermina Ramadani; [2021]
    Nyckelord :women; ethnicity; academic education; intersectionality. diversity.; kvinnor; etnicitet; akademisk utbildning; intersektionalitet; mångfald.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur kvinnor med utländsk bakgrund upplever möjligheter och svårigheter på vägen till en ledande position, samt hur kvinnor med utländsk bakgrund utövar sitt ledarskap inom välfärden. Studien analyserar kvalitativa intervjuer med åtta kvinnor på chefsposition i kommunal regi. LÄS MER

  5. 5. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Akar Karami; Ronja Öven; [2021]
    Nyckelord :Grades; validity; stereotypes; motivation; culture; mathematics; equality; foreign; genders; mathematics education; Betyg; validitet; stereotyper; motivation; kultur; matematik; likvärdighet; utländsk; kön; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER