Sökning: "utlandsetableringar"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet utlandsetableringar.

  1. 1. Utmaningars inverkan på strategier : en studie om SEB:s intåg på den tyska privatkundsmarknaden och om grunderna till uttåget därifrån

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hjalmar Nord Olsson; Paulina Karlsson; [2014]
    Nyckelord :fragmentering; internationalisering; SEB; strategi; Tyskland; utmaningar;

    Sammanfattning : I en allt mer globaliserad värld med en ökad internationell närvaro på den europeiska marknaden har utlandsetableringar blivit allt vanligare och viktigare för europeiska företag. I det här arbetet undersöker vi hur bankers strategier förändras och anpassas för att möta de utmaningar som de stöter på vid utlandsetableringar, genom att studera SEB och deras köp av den tyska banken BfG 1999. LÄS MER

  2. 2. Affärskulturella skillnader på en globaliserad marknad : en studie kring affärskulturella skillnader mellan Sverige och Japan

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Carl-Jacob Lernäs; [2013]
    Nyckelord :Affärskultur; Etableringsstrategi; Ekonomi; Internationalisering; Kultur; Japan; Sverige;

    Sammanfattning : Japan är en av Sveriges viktigaste exportmarknader och en av de största ekonomierna i världen. Det finns en lång historia av handel mellan länderna och de flesta stora svenska företag finns representerade i Japan. LÄS MER

  3. 3. Svenska miljöteknikföretag i Kina : En studie om företags internationalisering på avlägsna marknader

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Thérése Carlbrant; Stephanie Ellfors; [2012]
    Nyckelord :miljöteknik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbete i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Marknadsföring, 2012. Författare: Therése Carlbrant, Stephanie Ellfors Handledare: Anders Pehrsson Titel: Svenska miljöteknikföretag i Kina Bakgrund: Det satsas just nu mycket resurser på svensk miljöteknik eftersom dagens klimatomställningar är en stor utmaning och är en utav Regeringens prioriterade områden. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar för svenska små och medelstora företag vid etablering på den kinesiska marknaden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martin Wickholm; Mattis Falkentoft; [2012]
    Nyckelord :Strategi; etablering; nätverk; Kina; inträdesbarriärer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka hinder svenska medelstora företag kan stöta på i sin etableringsprocess på den kinesiska kommersiella marknaden. Vi vill förbättra förutsättningarna för såväl praktiker som teoretiker. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrika affärer på nya marknader : En studie av Vero Modas framgångsrika etablering på den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Wei Jiang; [2011]
    Nyckelord :Kultur; utländska företag; Hofstede´s kulturdimensioner; lyckad etablering; strategier; konkurrens; Sverige; Danmark;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Globalisering har medfört att fler utländska företag intresserat sig av utlandsetableringar. Europeiska Unionen har lett till att fler utländska företag väljer att etablera sig i medlemsländer och därmed även i Sverige. Detta har medfört att konkurrensen på den svenska marknaden ökat. LÄS MER