Sökning: "utleverans"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet utleverans.

  1. 1. Fallstudie om hantering av transportrelaterade kvalitetsbrister : En fallstudie på ett möbeltillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Adam Fredén; Marcus Svanström; [2023]
    Nyckelord :Transportskador; hanteringskador; kvalitetsbrister; offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen;

    Sammanfattning : Företag X är en organisation som värderar kvalitet högt. Detta företag tillverkar möbler med sin utgångspunkt i Sverige. Inom svensk industri uppskattas kvalitetsbristkostnader stå för 10–30 % av omsättningen. LÄS MER

  2. 2. Effektivisering av lagerhantering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Niklas Solvang; Sara Wesser; [2023]
    Nyckelord :lean; order picking; warehouse; warehouse design; warehouse management; warehouse location; methods; lean; orderplock; lager; lagerutformning; lagerhantering; lagerplacering; metod;

    Sammanfattning : I dagens samhälle med en växande marknadsglobalisering och snabbt föränderlig marknadsmiljö är det viktigt att företag driver sina logistiska processer på ett effektivt sätt för att bemöta kundernas behov, hålla kostnaderna nere och bibehålla en konkurrenskraftig position. Lagrets utformning har stor påverkan på effektiviteten i hanteringen av artiklar och ett välskött lager kan minska leveranstiderna, öka kundnöjdheten och minska kostnaderna. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar, åtgärder och riskhantering i 3PL-företags och e-handelsföretags inleverans och utleverans från en ökad e-handeln : En kvalitativ studie om e-handelns påverkan på 3PL-företags och e-handelsföretags in- & utleverans av en ökad e-handel från covid-19 och användningen av riskhantering för framtida efterfrågan av e-handel

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Frida Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Lagerhantering; Lagerhanteringsaktiviteter; Inleverans; Utleverans; Identifierade utmaningar; Ökad e-handel; Covid-19; Riskhantering;

    Sammanfattning : Bakgrund: E-handeln växer med stormsteg, inte minst under covid-19, och satte stor press och resulterade i utmaningar för 3PL-företagen. Det gjorder de tvungna till att jobba på andra sätt. LÄS MER

  4. 4. Lagerstyrning för Nordströms

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Hedvig Holmberg; Alicia Palmqvist; [2022]
    Nyckelord :tillämpad matematik; optimering; hållbar värdekedja; lokaliseringsproblem; linjärprogrammering; heltalsprogrammering; optimal allokering; flödesnätverk; lagerhållningsstrategier; tillämpad matematik; optimering; hållbar värdekedja; lokaliseringsproblem; linjärprogrammering; heltalsprogrammering; optimal allokering; flödesnätverk; lagerhållningsstrategier;

    Sammanfattning : Detta arbete presenterar en matematisk modell vilken optimerar byggvaruaktören Nordströms artikelallokering med avseende på transportsträcka vid utleverans. Det linjära flödesproblemet kan således nyttjas för att undersöka hur Nordströms lagerhållning kan uppdateras med syftet att reducera antalet suboptimala leveranser från mer avlägsna filialer. LÄS MER

  5. 5. Spårbarhetsanalys på serieproduktion : En studie om spårbarhetspåverkan inom serieproduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Vilhelm Berg; Jonas Sandgren; [2022]
    Nyckelord :Traceability; FIFO; Kanban; Barcode; RFID; warehouse; ERP; Identification system; VFA; ERP; FIFO; Identifieringssystem; Kanban; lager; RFID; Spårbarhet; Streckkod; VFA;

    Sammanfattning : En produktion utan spårbarhet leder till sekundära problem och mer arbete vid reklamationer från flera olika kunder där samma komponent är felande eller inte uppnår uppsatta kravspecifikationerna, det finns en nytta med att veta i vilka fler slutprodukter fler komponenter från samma batch sitter. Då kan de bytas ut eller servicepaket kan skickas ut till kund innan det uppstår komplikationer för kunden. LÄS MER