Sökning: "utmanande barn i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 92 uppsatser innehållade orden utmanande barn i förskolan.

  1. 16. Anpassad verksamhet för barn i förskolan : En enkätundersökning om hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att möjliggöra en lekmiljö för barn med särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mina Abdullah Nazar; Isabelle Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; särskilda behov; förskola; anpassning; lekmiljö; specialpedagogik; funktionsnedsättning; fysisk miljö; pedagogik; specialpedagog; enkät; kvantitativ analysmetod; kvalitativ analysmetod;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att skapa en lekmiljö som möjliggör inkludering av barn med funktionsnedsättningar. Den datainsamlingsmetoden vi har använt var en enkätmetod som skickades ut till flera förskolor runt om Stockholms län för att ta reda på hur olika förskolor i Stockholm arbetar med anpassningen för att möjliggöra en inkluderande lekmiljö för barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 17. UTMANANDE SITUATIONER I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med och för barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nygren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; bemötande; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare praktiskt arbetar med barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, svårigheter med impulsivitet eller överaktivitet, samt vilka situationer som är utmanande i detta arbete. De teoretiska utgångspunkterna för studien grundar sig i specialpedagogiska perspektiv för att kunna synliggöra vilka svårigheter som kan uppstå och hur man kan bemöta dessa i förskolan. LÄS MER

  3. 18. Barns psykiska ohälsa i förskolans värld : En integrativ litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Natalia Romero; [2022]
    Nyckelord :: barns psykiska hälsa; främja; förskola; metod;

    Sammanfattning : Denna integrativa litteraturöversiktsstudie syftar till att ge en överblick med utgångspunkt i tidigare forskning kring arbetet i förskolan med barns psykiska ohälsa relaterat till Nilholms perspektiv. Studien belyser olika främjande och utmanande faktorer som förskolan får bemöta och hantera. LÄS MER

  4. 19. Alla barn sover inte i förskolan : En kvalitativ studie om äldre barn i åldrarna 3–5 års möjligheter till återhämtning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Skällberg; Isabell Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Preschool; educator; children; children s individual needs; rest; restful activities; recovery; Förskola; pedagoger; barn; barns individuella behov; vaken vila; vilsamma aktiviteter; återhämtning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar beträffande äldre barn i åldrarna tre till fem års möjligheter till återhämtning som tillgodoser deras individuella behov i förskolan. För att undersöka studiens syfte är data framtagen med hjälp av semistrukturerade intervjuer med pedagoger från några förskolor i södra Sverige. LÄS MER

  5. 20. Välkomnandet : Pedagogers perspektiv på inskolning av föräldrakooperativets barn och föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Bågenstål; Eva Schoultz; [2022]
    Nyckelord :förskoledidaktik; inskolning; föräldrakooperativ; förskola; introduktion; övergång; omsorgstriangeln;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att belysa hur yrkesverksamma förskollärare beskriver god inskolning av föräldrakooperativets barn och deras föräldrar, samt utmaningarna med detta. Vi har genomfört sju semistrukturerade intervjuer med förskollärare på kooperativ runt om i landet. LÄS MER